onsdag 18 augusti 2010

Veckans affärer

Under veckan som gått har jag passat på att göra några manövrar i min portfölj.

Dels har jag växlat SEK till USD till kurs 7,19 motsvarande 6% av portföljen. En dag senare växlade jag 2% till till kurs 7,32. Dessa likvida medel i USD kommer att behållas i USD och skall användas till annat än aktieinvesteringar framgent.

Jag har passat på och sålt hela mitt innehav i Altria. Dels för att de står nära årshögsta, dels för att jag inte gillar industrin i grund och botten. Aktien kändes bara för billig för att motstå när jag köpte den. Avkastningen blev ca +20% plus utdelningar ca 7%. Försäljningen motsvarade ca 0,8% av portföljen.

Jag har sålt hela mitt innehav i JP Morgan Africa fonden. Avkastningen blev ca +25%. Värdet motsvarade ca 0,2% av portföljen.

Jag har sålt en del av mitt innehav i Norske Skogsindustrier på 9,11 NOK. Jag vill minska ner min exponering mot detta bolag till en nivå som känns mer bekväm riskmässigt. Efter försäljningen motsvar mitt innehav i NSG ca 1,5% av totala portföljen. Avkastning ca -5%.

Jag har köpt Norsk Hydro på 31,5 NOK. Ett bolag som kompletterar min exponering mot aluminium industrin genom Orkla och Alcoa. Jag tror på råvaruinflation i allmänhet och aluminium i synnerhet då den är en av de lägre värderade råvarorna relativt de andra på lång sikt. Innehavet motsvarar 0,5% av totala portföljen.

Jag har köpt BP för 38 USD. Nu när läckan ska vara tätad så känns caset mkt mer attraktivt än det gjorde för någon månad sedan även om kursen var 10 dollar billigare då. Om läckan skulle börja läcka igen så kommer jag eventuellt att sälja dessa aktier igen. Innehavet motsvarar 0,5% av totala portföljen.



I övrigt så håller jag på att förflytta delar av mitt kapital till fastighetssektorn. I nuläget är fördelningen ca 80% aktier-20% fastigheter. Jag kommer att eftersträva en 60/40 jämvikt i min exponering mot dessa två sektorer på 1 års sikt, möjlitvis 50/50 om rätt omständigheter infinner sig.

Det blir alltså ett års hårt jobb till. Dags att sluta snacka och skrida till verket. Här blir inga barn, eller affärer, gjorda.

10 kommentarer:

  1. Tack för en intressant blogg med mycket välsorterad information! Läste dina inlägg om Orkla och gick själv in i förra veckan på 49,20. Ska bli spännande att följa det och många andra av dina aktie- och fastighetsaffärer.

    SvaraRadera
  2. Har alltid tyckt att fastighetsinvesteringar är intressanta, men är något osäker på hur man kan göra dem som "småsparare". Är det bara att köpa aktier i fastighetsbolag som gäller eller finns något annat sätt än att de facto köpa en fysisk fastighet, vilket är lite för dyrt för mig?

    SvaraRadera
  3. fastighetsinvesteringar är jobbiga, svåra och tar tid, bättre att äga aktier som ger utdelning.

    SvaraRadera
  4. Håller med föregående talar. Fastighetsinvesteringar är utan tvekan mer "krävande".

    SvaraRadera
  5. Ja en fastighet kostar pengar, kräver mkt jobb, man ska fixa folk som hyr den, folk flyttar ut osv, saker går sönder, gräsmattan ska klippas osv. väldigt mkt kostnader. Jag skulle nog inte köpa en fastighet om inte hyr-intäkterna låg på runt 30% av investerat kapital, för 20% av inkomsten kan lätt försvinna i kostnader.. Plus att du måste lägga ner säkert 10H om inte mer i veckan.. bättre att äga aktier, eon delar ut över 6% justnu :)

    SvaraRadera
  6. Min plan var länge att jag skulle börja köpa mindre fastigheter och arbeta mig uppåt. Jag räknade en hel del på detta och kom fram till att avkastningen är för dålig i förhållande till hur mycket arbete det är. Sedan tänkte jag ett steg längre. Varför ska jag själv köpa en fastighet och lära mig allt från början när det finns proffs som har haft fastigheter i generationer och som erbjuder delägarskap? Jag valde att satsa mina fasighetspengar i Hufudstaden. Välskött och ägs av en riktigt fastighetsfamilj genom Lundbergs.

    SvaraRadera
  7. Eddie
    Tack:) Tror att 49 NOK är en helt okej ingångskurs även om vi troligtvis får se något lägre kurser någon gång innan den går upp långsiktigt.

    Angående fastighetsinvesteringar
    Jag håller inte med om att det inte kan vara lättskött. Visserligen är det mer jobb än aktier ja, men å andra sidan så finns oftast möjlighet till belåning som inte riskeras om objektet faller i pris såsom aktiemarginallån gör. Detta ger en hävstång som man inte kan få i aktier. Jag har själv hyrt ut lägenheter i sverige och det tog inte 10H jobb i veckan, snarare 2-3 arbetsdagar/kvartal maximalt om man slår ut det. Personligen är jag nöjd om mina fastighetsinvesteringar ger runt 10% i nettoavkastning över tid.

    SvaraRadera
  8. Hej Dollar!

    En tanke som har slagit mig flera ggr är varför du har industrivärden som "basen" för din aktieportfölj,vad är din motivering till att inte ha en indexfond då som exempelvis avanza zero?

    TYW

    SvaraRadera
  9. TYW
    1
    Industrivärden har slagit index över tid
    2
    Jag föredrar indus innehav framför indexsammansättningen
    3
    Jag köper hellre någonting till 25% rabatt än till fullpris
    4
    Det är en relativt liten bas som endast utgör ca 20% av portföljen trots allt

    SvaraRadera
  10. Varför går NSG upp så mycket?

    SvaraRadera