onsdag 25 augusti 2010

Veckans affärer

I veckan har några affärer gjorts:

40% Ökning i Total på 47,8 USD.

Sålt Pfizer på 119 SEK. Vinst ca 10%.

10% ökning i NSP på 11,15 SEK.


NSP kom med en helt ok rapport idag. Nedgången som varit de senaste månaderna anser jag vara oförtjänt och jag har passat på att öka mitt innehav med 20% runt 11 SEK. Nu uppgår NSP till ca 5% av min totala portfölj. Det bästa med NSP är att de är lågt värderade sett till nyckeltal och har en huvudägare som dessutom är VD och driver bolaget, blir nästan som ett familjeföretag.

Jag har också börjat snegla mot Securitas igen som jag ju sålde för ca 69 SEK strax innan årsskiftet. Om den dippar ner mot 65 SEK så kommer jag att börja återinitiera ett innehav där.

8 kommentarer:

  1. Alltid lika kul att följa dina köp och sälj, gillar din blogg skarpt!! Vad kan du ge för rekommendationer till en person som precis har börjat jobba och vill börja köpa i aktier? (jag har en del kapital och kommer kunna spara mkt)

    SvaraRadera
  2. Varför Total? Hur mycket av den totala portföljen har du i den? Hittar ingen tidigare info om den aktien nämligen..

    SvaraRadera
  3. Dollar,

    Hur ser Du på världsekonomin i stort? En hel del talar väl ändå för att en nedgång är i antågande? Hur mycket av dina totala tillgångar har du i aktier resp lite mer "konjunkturokänsliga" tillgångar?

    /B

    SvaraRadera
  4. Intressant. Du måste ligga -30% på NSP sedan du gick in. Ett annat företag som droppat en hel del på sistone är AKER. Läste att du gick in på 150 kr, nu ligger den i 109. Vad har du för planer där? Ska du ligga kvar eller tänker du öka på där också?

    Mvh Jonas

    SvaraRadera
  5. Jonas - Vad jag förstår det som så köpte han det mesta på 10kr och nu på 11. Så tror ej han ligger minus 30%

    SvaraRadera
  6. Anonym
    Läs så mycket du kan och börja med max 20% av ditt kapital de första åren i aktieinvesteringar.

    Anonym
    Total är lågt värderade enligt mig.

    B
    Det kan mycket väl bli en dipp. Jag har kanske 20% i fastigheter idag och 80% i aktier. Om det blir en dipp så kommer jag att sälja konjunkturokänsligare aktier typ Kraft foods, Kimberly Clark, JNJ, Unilever, Telekomoperatörer etc till förmån för mer cykliska aktier som Industrivärden, svensk verkstad, etc.

    Jonas
    Mitt gav i NSP ligger runt 11 SEK så det är ungefär plus minus noll nu. Bolaget känns dock bättre idag än när jag gick in först, därför ökar jag i dem. AKER har jag köpt för ca 135 NOK i snitt. Jag tänker ligga kvar men troligtvis öka om den går ner under 100 NOK förutsatt att inget allvarligt händer som hotar bolagets existens.

    Anonym
    Korrekt:)

    SvaraRadera
  7. När tror du att NSP kommer ta fart? Känns som den står och stampar runt 11kr hela tiden

    SvaraRadera
  8. Anonym
    När ledningen kämpat ett tag och fått upp vinsten.

    SvaraRadera