fredag 2 juli 2010

Veckans affärer

Jag har gjort några affärer senaste veckan.

Sålt:
Royal Unibrew (0,3%, avkastning ca 150%)

Köpt:
Eon (Ökat med motsvarande 0,3% av portföljen) 23 Euro
Veolia (+0,3%) 25 USD
Lafarge (+1%) 42 Euro
AkerAsa (+0,3%) 103 NOK
O/K Ostindiska kompaniet (+0,2%) 137 DKK
NSG (+0,5%) 7,27 NOK
NSP (+0,3%) 11 SEK

På tur står att öka i Total, Unilever, KimberlyClark, Diageo, Telefonica, SaintGobain, GDF Suez, Veolia, m.fl. Av svenska bolag har jag börjat snegla på Industrivärden som jag sålde ett gäng på 99 SEK förut och kanske kan det vara värt att köpa tillbaka dem runt 70 SEK om de går ner dit. Även SAAB som jag sålde på 125 SEK kan vara intressant att återköpa om de går ner någon tia till.

Totalt kan jag öka ungefär 40% av nuvarande portföljs värde. Under dippen i sommar har jag kanske ökat totalt med 3-4%. Portföljen som helhet är betydligt mindre volatil än Stockholmsbörsen då USD förstärkningen kompenserat en hel del av nedgången. Den svaga Euron har dock gjort att bolagen noterade i Euro har fallit extra mycket. Därav är de flesta köp i nuläget i Europeiska bolag. Exempelvis Lafarge (CAC40). En av världens största cementföretag som har ca 50% av sin omsättning från emerging markets där tillväxten potentiellt kan bli mycket god de närmsta tio åren.

Jag kommer nu i Juli att resa bort och jobba med fastighetsinvesteringar i Kalifornien. Samtidigt försöker jag hålla ett öga på börsen och fyndköpa mer och mer desto mer det rasar om det nu fortsätter göra det. Jag har även fått i uppdrag att börja förvalta några bekantas pengar vilket jag tänker ta mig an med stor försiktighet.

17 kommentarer:

  1. Väldigt roligt att höra att du åker över atlanten till kalifornien för att göra fastighets-investeringar!
    Det är en speciell känsla för en som har suttit på åskådarbänken när du först började prata om fastigheter och nu gör något av det.
    Låt inte Juli-hettan leda till förhastade affärer!
    Lycka til med allt!

    ///EDL

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Får man fråga vad du haft för genomsnittlig procentuell avkastning på din portfölj genom åren?


    Mvh Jonathan

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Lycka till med fastigheterna. Sitter själv och följer fastigheterna i spanien, men det känns som att man skall vänta ett tag till.

    Hur följer du fastigheterna i USA? Vilka sidor/blogga är bra för att få ett informationsflöde?

    Mvh,
    HANK

    SvaraRadera
  4. EDL
    :) Det är fantastiskt roligt. Kanske blir det min nästa stora hobby med fastighetsinvesteringar.

    Jonathan
    Ärligt talat så har jag inte räknat så. Men det jag investerade runt 2003 växte med ca 150% till 2006 och sen när jag investerade dessa pengar runt 2008 har de växt med ca 150% tills idag. I sådant fall blir det ungefär 500% på 7 år eller runt 30-35% per år kanske i snitt (mellan 2006 och 2008 låg jag på fastränta 5%.

    Hank
    Jag följer inga bloggar eller sidor. Tror man måste åka till platsen och utforska själv. Fastigheter är ganska annorlunda från aktier, det är mer som en egen liten verksamhet i sig som inte kräver så mycket management. Jag åker till platsen i fråga baserat på vart fastighetspriser fallit mycket och väl där räknar jag på vart man får mest positivt kassaflöde. Lycka till själv:)

    SvaraRadera
  5. Dollar,

    Låg du alltså 100% likvid mellan 2006 - 2008? Hur kom detta sig? Förutsåg du börsnedgången klockrent?

    SvaraRadera
  6. Anonym
    Jag låg i princip 100% likvid 2006-2008 ja. Jag tyckte att värderingen hade gått iväg lite väl mycket och marknadssentinemtet var för positivt, jag gillar att köpa när alla medier avråder och folk är pessimister. Timingen var okej men inte perfekt, borde väntat att lägga mig likvid tills 2007 och jag borde också väntat med att börja köpa in mig tills slutet på 2008 istället för början. Men jag köper alltid i etapper desto mer det faller så det blev bra i slutändan ändå.

    SvaraRadera
  7. 2007 Nov/Dec fick jag känslan av total ras
    VIlket blev fallet i nära nog e 1/2 år
    Skönt när känsla hjälper En
    Dock var jag inte så uthållig som du
    Köpte i ex metso,
    fick känsla för mtg, electrolus, brunswick, mm
    men vågade inte hålla mig kvar länge
    så vad jag lärt mig
    precis som du säger att köpa när man tror det 'är lågt
    men även våga behålla om det sjunker läggre
    men också det faktum att tro att man kan förlora - kapitalet
    nu är jag ca 50-60% in
    100% har jag aldrig varit - om det händer hoppas jag att jag har rätt

    SvaraRadera
  8. Hej
    Vilken bra blogg! Tack vare min vän jag hittade hit.
    Jag är en bit över 30 år, och har äntligen fattat att mina pengar ska jobba för mig och inte tvärtom. Läst en massa böcker, och försöker följa råden. Investerar bara i det jag begriper, och gillar, som alla andra, Warren Buffet :)
    Men hur kommer jag vidare? Har du några konkreta tips?
    I nuläget avsätter jag 10% av den lönen jag får. Det puttar jag in i aktier. Köper och behåller, för att jag i nuläget inte kan så mycket. Ska börja prenumerara på en ekonomitidning.
    Har du någon idé för att guida mig vidare? Hur började du själv?

    Mvh / Mr O

    SvaraRadera
  9. Förtydligar att jag börjar från scratch. Jag ämnar alltså att bygga upp en portfölj. Ska jag fortsätta köpa för mina 10% varje månad (tänker att jag på så vis jämnar ut toppar och dalar), eller ska jag köpa mer sällan? Det är inte lätt för en novis som mig att veta om en aktie är under- eller övervärderad, så jag försöker köpa stabila bolag. Min horrisont är lång, 5 år eller längre. Har redan en buffert ekonomiskt och pyntat av en stor del av mitt huslån.

    Hur ska jag lägga upp min strategi? Vilka bolag är en bra grund? Tack på förhand,

    Mvh / Mr O

    Ps. Är inte ute efter snabba klipp, utan ser det extremt långsiktigt. Ds

    SvaraRadera
  10. Vad massa skit du snackar. Dina val av investeringar visar på en enorm brist på kompetens.

    http://ryskpsykopat.blogspot.com/

    SvaraRadera
  11. tillbaka än? :-)

    SvaraRadera
  12. Av en händelse surfade jag in på den bloggen under min cykelresa mellan Göteborg och Singapore (jag var i Malaysia och hade bara någon vecka kvar tills jag nåt mitt mål). Jag måste säga att jag tycker att dina inlägg och din investeringsfilosofi verkar otroligt vettig och din blogg har inspirerat mig mycket. Efter ditt inlägg om John Templeton köpte jag en bok av honom - mer om livets filosofiska frågor än om investeringar. Mycket bra. Även handlat på mig en del företag med inspiration från din blogg. När jag har konkreta frågor återkommer jag. Keep up the good work! /Viktor

    SvaraRadera
  13. Hej dollar!

    Hur ser du på Nokias utveckling framöver? Jag är positiv på lång sikt då jag anser att deras dominans i emerging market kommer göra bära fina frukter medan apples "dominans" i västvärlden kommer att blekas bort...

    mvh

    SvaraRadera
  14. Vad tyst det var här. Är du tillbaka eller ligger du kanske på nån beach i Florida med drinken i högsta hugg? :)

    SvaraRadera
  15. Mr O
    Jag föreslår att du avsätter 50-75% av dina inkomster om du verkligen vill bli riktigt rik. Allt är möjligt. Om du bara vill ha ok avkastning på pensionssparande typ så föreslår jag att du sparar hälften av dina 10% i aktier med god direktavkastning och den andra hälften i någon säkert sparande med bra ränta. Denna räntedel kan du sedan köpa aktier för när det är rea på börsen vid ekonomiska kriser. Lycka till.

    Pretall
    Kul att höra. Kollade in din blogg och blev själv inspirerad:) Har ju en plan att göra några längre cykelresor själv i framtiden. Du är välkommen att fråga om du undrar något om specifika bolag eller allmänna strategier:)

    Anonym
    Jag tror att Nokia överlever några år till. Det är dock inte ett av mina säkraste kort i portföljen.

    mrfox
    Inga drinkar på stranden här inte, hårt jobb och ingen semester:) Nu är det back in business och se till att kulorna rullar in.

    SvaraRadera