söndag 4 september 2011

Veckans affärer

Efter det fina ras som varit har en del köplägen dykt upp. Detta är vad jag passat på att fynda i dagarna.

Köpt tillbaka lite Aker till 112 NOK, ökning med 20%.

Köpt tillbaka Rautarukki för 7,5 Euro. Motsvarande 3% av portföljen. Sålde Rautarukki för ca 14 Euro för ett år sen, nu köper jag tillbaka till halva priset. Det är enkelt att göra goda affärer om man bara väntar ut rätta tillfällena. Därmed inte sagt att det kan bli billigare innan det vänder.

Likadant har jag gjort med Outokompu. Köpt för motsvarande 3% av portföljen på 5,5 Euro.

Hade jag haft råd skulle jag öka i Orkla också som har en fin extrautdelning och låg kurs.

Planerar nu istället att köpa köpoptioner i Norsk Hydro, NSG och AkerSolutions och Orkla på norska börsen om det dippar lite till. Detta kräver mindre kapitalinsats.

Såna här lägen är kanonfina att gå in i bra bolag till rimliga priser. Tycker att Industrivärden börjar se mer och mer lockande ut igen nu när de halkat under 70-strecket.

5 kommentarer:

  1. Men du måste ändå ha funderat på att vänta lite till med de här köpen? Att mycket pekar på att kurserna går ner lite till.
    Lycka till med affärerna! Mera dollar till dig.

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har precis börjat läsa din blogg och finner den mycket lärorik och intressant. Efter att ha läst igenom alla dina inlägg finner jag inget om hur starten gick till för dig. Jag sitter nämligen med c.a 30000 kr jag skulle vilja investera, men vet inte riktigt hur jag ska dela upp det. Köpa med 33 % nu, vänta på mer nergång, köpa lite till, känske känns dumt med så lite pengar. Funderar på att köpa 3 stycken olika bolag för 10000 kr i varje. Hur skulle du göra?

    SvaraRadera
  3. Ja det var smart att gå in i rukki, själv köpte jag på mig helt fel o e bra irriterrad på mig själv. Men jag har inte sålt dem. Borde med alla sinnen gå uppåt snart. En gång i tiden gav dem 1-2euro i utdelning. På dagens kurs är det enorm utdelning. Har även för mig att dem är betydligt solidare än SSAB. Du som har tänkt köpa för 30000. Gå in och se på soliditet, likviditet och vad dem säljer, kanske även om dem finns i USA, Kina o andra delar av världen. Det finns fina lägen frågan är väl när eu gör ngt åt sina banker o dåligt sköta ekonomier. Det ligger en tung kloss här. Hade jag sett detta hade jag sålt rukki i feb-mAj, kanSke gått ini dag.

    SvaraRadera
  4. Hej igen mr Dollar!
    Jag har nu uppnått en investeringsgrad jag vill ha och är mycket nöjd med portföljens sammansättning. Nu är jag ute efter alternativ till att bara ha kontanter på konto som likviditet. Jag äger aktier i SEK, EUR, USD och NOK. Har även likviditet i motsvarande valutor till bra växelkurser.
    Kraven på de placeringar jag söker är att de ska gå att sälja över en dag (för placeringar i aktier om index går ner ordentligt från dagens nivåer) och ha en absolut avkastning på minst ca 2-3% årligen, oavsett börsklimat. Kan inte obligationsmarknad och räntemarknaden så bra men söker placeringar enligt ovan i respektive valuta. Tips mottages tacksamt! Ska även fråga min professionella förvaltare samma fråga, så får vi se vem som får rätt!

    Magnus

    SvaraRadera
  5. Kul att du fortfarande skriver. Lägger du fortfarande pengar på dina andra investeringar eller är du tillbaka på aktier igen?

    SvaraRadera