onsdag 14 september 2011

Omstuvningar i portföljen

I samband med att mina nya uppstartsprojekt växer sig större blir aktieportföljen en allt mindre del av kakan. Jag har som tidigare beskrivit varit tvungen att sälja av över halva portföljen för att kunna expandera min fastighetsportfölj samt privata verksamheter.

Nästa månad omsätter det bolag jag startade i mars över 10Msek på rullande årsbasis. En utveckling jag är väldigt nöjd med. Att gå från 0 till 10Msek på 6 månader är långt över mina förväntningar. Investeringsmässigt har det kostat ca 1,5Msek för att uppnå denna tillväxt. Om utvecklingen fortsätter likadant kommer bolaget att göra vinster i storleksordningen 3-4Msek nästa år.

Så över till aktieportföljen.

Hade jag haft mer likvida medel hade jag köpt en hel del aktier i nedtryckta bolag, särskilt på franska och tyska börsen.

Några köp och försäljningar har gjorts senaste veckorna.

Sålt ca 70% av NSP på 7,8 SEK till en förlust på ca 20%. Anledningen är egentligen inte att något fundamentalt har hänt med bolaget utan snarare att jag föredrar andra bolag mer som gör goda vinster och har en hög direktavkastning. NSP har för att vara ett så litet bolag fått en lite för stor andel i portföljen efter alla tidigare avyttringar dessutom.

Sålt ca 60% av Aker Asa på 130 NOK till ca plus minus noll inräknat utdelningar. Samma anledning som ovan. Aker utgör efter försäljningen ca 4% av portföljen.

Sålt hardy and harman på ca 13 USD till en vinst på ca 400%. Bolaget var en liten post i min så kallade bombmatta.

Köpt Stora Enso på 39 SEK. Jag köpte tidigare Stora Enso runt 30kr under förra finanskrisen och sålde dem till goda vinster. Förhoppningsvis blir det samma vända nu. Positionen består till 25% av aktier och 75% av köpoptioner som går till lösen på 50SEK i Juni nästa år. Detta för att minska kapitalinsatsen men få en stor exponering ändå. Bolaget utgör nu 2% av portföljen i reda aktier. Men exponeringen inkl köpoptionerna utgör ca 8%

Ökat i France Telecom med ca 80%. Direktavkastning över 12%. Helt otroligt. Stabilt bolag, starka kassaflöden, fantastisk yield. France Telecom utgör nu 20% av min portfölj.

Ökat i Outokompu på 5,80 Eur. Väldigt låg värdering på anrikt bolag. Ska dock erkänna att jag inte är någon expert på bolaget. Bolaget utgör nu 2% av portföljen.


Att jag inte köpt mer aktier beror enbart på att jag inte haft råd. Jag investerar hellre pengarna i en verksamhet som kan ge 10 gånger investeringen inom 1 år än i aktier som i bästa fall kan dubblas i värde. I min egen verksamhet kan jag dessutom påverka utvecklingen själv och se till att kapitalet inte förstörs vid eventuella lågkonjunkturer eller bolagsspecifika problem.

17 kommentarer:

  1. Kul att höra att det går så bra med dina fastighets investeringar i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Kan Du inte berätta lite mer om det bolag Du startat, som uppenbarligen verkar vara en dundersuccé?

    SvaraRadera
  3. Berätta mer om denna guldkalv du startat. Låter ju helt sjukt att omsätta 10 mill efter bara 6 månader. Det är de ytterst få som lyckas med.

    /henrik

    SvaraRadera
  4. Hm,min gamle far brukade säga att den som skryter om stora framgångar talar sällan sant.Den som är tyst och gnetar på brukar ha största kassan...

    SvaraRadera
  5. Men vilken rolig blog det hade blivet om han inte berättade om sina framgångar?!?! Kamma dig...

    Vad gör att du just köper Stora Enso? Är det i dina ögon ett enastående bolag tex i förhållande till Industrivärden som också är billig nu. Mvh Kurt

    SvaraRadera
  6. Snålänningen
    De går okej, har lite problem också men i det stora hela går utvecklingen bra.

    Anonym och Henrik
    Mycket av framgången beror på bakomliggande planering. Har haft företaget i tankarna i flera år och planerat aktivt ett halvår innan det drogs igång i mars.

    Anonym
    Det var ett gott ordspråk. Dock vill jag hävda att jag varken försöker skryta eller far med osanning. För det första är jag anonym, alltså har jag ingen personlig vinning i form av ära eller berömmelse av eventuellt hävdade framgångar. För det andra skriver jag bloggen i första hand för min egen och mina framtida släktingars möjlighet att lära sig om vem jag var och vad jag gjorde. Det viktigaste i bloggen är att vara ärlig mot mig själv. Att beskriva hur just min ekonomi utvecklar sig är en av grundaspekterna med bloggen. Jag är lika ärlig med aktiernas utveckling som mina privata verksamheter. Det är företag båda två, bara att jag aktivt verkar i den ena sorten. Hoppas du förstår mitt resonemang.

    Kurt
    Jag föredrar inte Stora Enso framför Industrivärden. Faktum är att jag precis bytte ut SCA mot Industrivärden. Jag sålde ju industrivärden på 97kr, nu köper jag tillbaka dem på 73. Stora Enso innehavet är en femtedel så stort som Industrivärden.

    SvaraRadera
  7. Optionen med lösen juni 2012 till 50 spänn har bara 50 kontrakt i OI. Hur har du handlat dessa? Taylor made?

    SvaraRadera
  8. Ok tack för svar. Vad är det för typ av verksamhet du startat ?
    /Henrik

    SvaraRadera
  9. Dollarmiljonaren,
    synd att du postar sa sallan. Dina inlagg ar de intressantaste i finansblogg-sverige. Ar sa sjukt nyfiken pa foretaget du startat. Kommer du beratta for oss lasare vad det ror sig om, och i sa fall, nar?

    SvaraRadera
  10. Anonym
    De är handlade på samma sätt som vem som helst kan handla optioner. I nuläget är de dock en smula dyrare än för bara några dagar sedan då STE R gått upp 10% sen köpet.

    Henrik och Anonym
    Tack för din snälla kommentar. Jag blir tvungen att göra dig besviken och meddela att jag inte kommer att berätta mer ingående om verksamheten. Endast verksamhetens ekonomiska resultat förblir föremål för bloggens framtida fokus. Egentligen är det inte verksamheten i sig som är viktig utan vad den genererar och hur vinsten förändrar en själv och ens omgivning. Ärligt talat så kan man starta ett företag i vilken bransch som helst och bli framgångsrik, det handlar mer om hur man genomför saken än vilken sorts företag det är. I min specifika branch finns det massvis med företag som startat och gått omkull. Med andra ord. Det handlar mer om hur hårt du är villig att jobba och hur mycket du kan tänka dig att offra för att nå resultat. Inte så mkt om vilken typ av verksamhet du bedriver.

    SvaraRadera
  11. Hej kul att dt går bra för dig.Vad tror du om hela värdsbilden jag tycker att det ser mycket mörkt ut vet ej om dt är köp lägge nu.Hur ser du på lägget i världen med t ex Grekland m m.

    SvaraRadera
  12. Ärligt talat så kan man starta ett företag i vilken bransch som helst och bli framgångsrik, det handlar mer om hur man genomför saken än vilken sorts företag det är
    Håller med dig

    SvaraRadera
  13. grattis, imponerande med nya verksamheten. Stämmer ju helt att man kan starta en verksamhet i vilken bransch som helst och bli framgångsrik. Det samma gäller investeringar - ofta är det i den tråkigaste av branscher man kan göra de bästa investeringarna. Min bästa investering efter 6 år som heltidsinvesterare / affärsängel är i städbranschen/hushållsnära tjänster. Inte så sexigt, men har sällan sett så uppenbart undervärderat case som detta var (homemaid då rörelsen ex nettokassa var värderad till nästan ingenting..). Nu är jag inblandad i ett annat nystartat företag med fokus på samma bransch men med ett annan angreppsätt. 4-5M omsättning efter två år tycker jag är en mkr bra start, men ligger ju i lä vs ditt företag.

    Man är ju väldigt nyfiken på vilken verksamhet som kan få en 10M omsättning första året, men förstår dina skäl att inte berätta.

    SvaraRadera
  14. Du gillar France Telecom, vad tycker du gör dem bättre än Telefonica? Skriva gärna en rad eller två om det när du har tid...

    SvaraRadera
  15. Anonym
    Om man är en långsiktig aktieinvesterare så är dagens världsbild väldigt positiv och tacksam då man får köpa bolag billigt. Det kan alltid bli billigare så köp enligt mitt råd i omgångar, se föregående 2 inlägg.

    Sven
    Så är det:)

    signs
    Tack detsamma! Att omsätta 10Msek första året behöver inte alltid vara en stor bedrift. Säg att man t.ex. skulle börja importera båtar eller andra dyra kapitalvaror. Då räcker det egentligen att bara hitta en enda köpare så har du omsatt dessa 10Msek i en enda affär. Egentligen är vinsten huvudsaken.

    kalle kr
    Några anledningar: Lägre skuldsättning, något högre direktavkastning, bättre belåningsvärden vilket jag uppskattar då jag har en viss belåning på min portfölj. Å andra sidan har Telefonica bättre exponering mot tillväxtländer i sydamerika vilket talar för dem. Jag har dubbelt så stort innehav i FTE som TEF.

    SvaraRadera
  16. Tack för tipsen om France Telecom och Telefonica. Har nu gått in i båda (mindre poster i sammanhanget)och ska öka framdeles. Annars köper jag nordamerikanska instrument till min utdelningsportfölj.

    Min nordiska aktieportfölj har rasat tillsammans med börsen medan min nordamerikanska portfölj faktiskt ökat med några procent. Har investerat i den i 2 år nu (och återinvesterat utdelningar) och räknar med att yield-on-cost ska landa på 8-9% för 2011. Det verkar alltså som om höga utdelningar i viss mån skyddar portföljvärdet...

    Tack för en intressant blogg förresten och fortsätt posta vare sig det rör aktier, fastigheter eller företag.

    SvaraRadera