söndag 18 september 2011

Vad som krävs och varför göra sig besväret?


Jag fick en del kommenterar på ämnet hur man bygger upp en affärsverksamhet på kort tid efter senaste inlägget. Självklart kan jag bara utgå från mitt tillvägagångssätt vilket inte behöver vara sanning för alla. Hur som helst ska jag försöka beskriva vad som krävs av mig för att jag ska lyckas med mina affärsverksamheter...


Folk frågar mig ibland vad jag ska hitta på för kul saker i helgen. Jag brukar svara att jag ska tänka, komma på nya idéer. Det är i princip vad jag gör på min lediga tid. Kombinerat med avslappnande och tidsfördrivande aktiviteter såsom träning, tv-tittande, bokläsning, matlagning och dataspelande. Dessa aktiviteter behöver jag regelbundet ägna mig åt för att koppla bort tankarna från affärerna och arbetet. Ibland kommer faktiskt de mest briljanta idéer till mig mitt under en totalt intetsägande aktivitet såsom att titta på någon tramsig tv-serie.

På frågan hur man bygger en framgångsrik verksamhet på väldigt kort tid är mitt svar: Fokus. Fokusera enbart på verksamheten. Ingenting annat. Självklart måste drivkraften och viljan finnas där från början för att dra igång det hela men det har jag avhandlat i tidigare inlägg.


Kan du strunta i omgivningens krav på dig? Kan du stå emot samhällets normer för att skapa någonting extraordinärt? Räkna inte med att det går att åstadkomma det ovanliga samtidigt som du gör det allt det där vanliga. Om man gör som alla andra kommer man att uppnå samma saker som alla andra. Personligen vill jag varken leva som de flesta eller uppnå det som majoriteten uppnår.

Några saker jag ofta försakar som är vanligt i vårt samhälle:
Resa för nöjes skull
Shoppa
Festa/dricka alkohol
Ha ett förhållande
Umgås med vänner och släkt
Nöjesaktiviteter såsom sport, musik, spel, etc

Saker jag gör istället:
Tänker på eller jobbar med mina företag
Vilar för att få energi till ovanstående punkt


Men hur kul låter det där livet egentligen undrar du nu? Inte alls! Det är inte kul på samma sätt som en rolig fest eller fotbollsmatch eller vad man nu tycker är kul. Och det är inte meningen att det ska vara kul! Det är poängen. Många tror att allting måste vara kul alltid. Att saker är kul betyder inte att de är meningsfulla eller värda att ägna sig åt enligt mig.

Har människan alltid haft kul och festat sig igenom evolutionen fram till det vi är idag? Jag tror inte det.

Är vi nu så fulländade så att vi kan strunta i att utvecklas vidare och bara ägna oss åt nöjen och förströelse?

Jag anser att det är en skymf mot alla de människor som levat före vår tid som kämpat med blod, svett och tårar för att skapa vår nuvarande värld. De har jobbat hårt som bönder eller slavar. De har slitit i salt- och kolgruvor. De har dött i sjukdomar och olyckor. Blivit uppätna av vilda djur. Fått utstå fattigdom, svält och förtryck. Livet har sannolikt varit förbaskat hårt för de flesta som levt för mer än 2-3 generationer sedan.

Genomlevde de allt detta bara för att vi ska kunna ha fredagsmys framför idol??

Jag hoppas inte det och jag vill istället försöka göra någonting vettigt av all rikedom jag har fått till skänks. Då syftar jag inte på egen uppnådd rikedom utan vårt samhälles välfärdsrikedom.

Okej, så fredagsmys var inte meningen med mänskligheten kanske några enstaka procent håller med mig om... men vad ska man göra av det välfärdsliv vi fått till skänks av våra förfäder?

För det första så tycker jag att vi ska säkerställa att mänskligheten har en framtid. Att vi inte utrotar oss själva genom ren och skär idioti. Energibrist, miljöförstöring, sjukdomsepidemier, kärnvapen, etc. Allt detta måste lösas i första hand. I andra hand behöver vi göra oss oberoende av vår planet. Vi kan inte stå och falla med jorden. Om en stor asteorid väljer fel bana så är det hejdå mänskligheten. Att ignorera den risken är dumt.

Vi behöver alltså kolonisera rymden, förr eller senare. Jag hoppas kunna bidra till denna utveckling och föra mänskligheten vidare på vår resa i tiden och universum.


Alltså,

Stäng av tv'n, avbryt fredagsmyset och börja kolonisera rymden!
Jag har redan satt igång..




30 minuters fördjupning: (varmt rekommenderad)

Bill Gates:
http://www.ted.com/talks/lang/eng/bill_gates.html


Michio Kaku:
http://www.youtube.com/watch?v=9cmmDCqCOEs

19 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Håller med.
    Man hör allt för ofta "man måste ju få unna sig" och liknande, ett argument som används mot sparande och diverse ansträngningar rent generellt.

    Mvh Jonathan

    SvaraRadera
  2. Kul inlägg. Jag kan inte säga att jag varken håller med eller mot. Jag vill nog ha samma inställning som du men det är lite svårt.

    SvaraRadera
  3. jag är imponerad av din dedikering till affärer och investeringar, men har svårt att se att man i längden kan "koppla bort" vänner, förhållande, familj etc. Det är ju ändå det som i slutändan är det viktigaste i livet, tillsammans med hälsan. Jag tänker alltid i triangelform då jag startar företag / investerar - familj, hälsa och sen då investeringar. Alla de tre komponenterna måste fungera för att det ska vara långsiktigt hållbart. För mig i alla fall. Och de två första bitarna är oändligt mkt viktigare än investeringarna / företagen.

    Men även om jag inte riktigt kan förstå dig gällande dina val, så är det spännande med personer som vågar vara annorlunda. Sen kan ju detta också ha med ålder att göra (vet inte hur gammal du är..) - jag satte nog också jobb/affärer framför i princip allt annat för ett större antal år sedan..

    SvaraRadera
  4. Hej intressant skrivet.Ang våran planet har du någon tänk till maja indianernas kalender som slutar Den 22 Dec tror jag det var.

    SvaraRadera
  5. Jonathan
    Precis. Unna sig kan man väl göra men då ska man ha gjort sig förtjänt av det.

    Anonym
    Jag tog till lite extremer för att make a point.

    signs
    Jag har samma triangel med hälsa familj och ekonomi. Allt har sin tid i livet. Jag planerar också att ägna mer tid åt de andra delarna i av triangeln inom en inte alltför avlägsen framtid.

    Anonym
    Majakalender? Nu hänger jag inte med:)

    SvaraRadera
  6. Okej, fokus är viktigt. Men oavsett hur många timmar som någon läsare lägger på att snickra ihop en rymdraket på egen hand så kommer det inte att gå. För att det skall gå måste det till bra samarbeten med andra företag/personer. Jag skulle vilja säga att det är minst lika viktigt att hitta bra samarbetspartners som det är att fokusera.

    SvaraRadera
  7. Anonym
    Det är viktigt att ha bra samarbetspartners absolut! Man får fokusera tillsammans med dem:)

    SvaraRadera
  8. Hahaha, goa kommentarer. Brukar få lite skit för att jag inte gör som alla andra eller e som alla andra, så jag förstår att du har en inre styrka som e enorm.(den är väl viktigast)
    Angående Majakalendern - så vi väl se. Några tror andra tror inte - om något vet - så kanske det kommer fram. Personligen har jag läst lite om detta också - den herren som skrev och forskade lite mer om det - sa att det är inte jorden som skall gå under. Det kommer en ny tid.
    Angånde rymden - så tror jag inte att vi kommer att vara där ute - helt enkelt för att vi är inte ämnade att vara där ute. Jorden är enormt stor och än så länge bebolig,(obebolig - då är rymnden ett alternativ - ja - men det är inte helt realistiskt--ännu...)
    Vi har gjort en hel del skit för att skita ned denna jord. Ja. Men vi har teknik för att göra bättre, så frågan blir väl någonstans - om vi skall lyfta tekniken ut i tomrummet`? Eller ta fram och använda den här där vi är?
    Gillar ditt sätt att bevisa att dem mest udda och ibland mycket goda tankar kommer när man gör något som inte hjärnan tänker på..
    Startade själv en firma - mer eller mindre på grund av ett bananskal.
    Våran resan är svår att tolka framåt, lätt att beskriva bakåt och se lösningar på vad vi gjorde fel, men ytterst svår att plantera frön i nutid för att skörda i framtid..festa i dag eller plantera i dag. Finns vissa teman på detta.

    SvaraRadera
  9. Hej igen mr Dollar!
    Kan du uppdatera oss om din syn på FTE och TOT.
    ROI på FTE på ca 5% och ROE ca 10%, betyder det att de har en soliditet på ca 50%?

    Jag är som du förstår nybörjare vad gäller nyckeltalen, äger post i såväl FTE (ca 8% av portföljen, GAV 19,5 USD) som TOT (ca 6% av portföljen GAV 52 USD) och funderar på att öka pga fina direktavkastningen. Men hur tror du FTE resp TOT tar en potentiell bankkrasch i Frankrike/Europa?

    SvaraRadera
  10. Har haft FTE på radar länge nu efter att du pratat om den. Fick ett bra tillfälle förra veckan att slå till på ett större innehav till USD 15.25. Mycket nöjd med den ingångskursen. tack för att du hjälpte mig att få upp ögonen för FTE, de passar mkt fint i min långa utdelningsportfölj. Det är kul när man kan få så konkret nytta av att följa en blogg. Faktum är att jag tycker att man får bra mkt vettigare infallsvinklar och lärdomar genom att följa bloggar som din, stockman, finansmamman, etc än att sitta och lyssna på analytiker, fondförvaltare, etc. Den stora skillnaden är att dessa är finansnissar från utsidan och in och bloggarna är personer med mkt bredare bakgrund och annorlunda synsätt och det ger också bättre input tycker jag.

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Tack för ett bra inlägg, din ärlighet lyser igenom! Kände direkt inspiration när jag började läsa. Gillar och beundrar din förmåga att göra egna val. Visst är det på sätt och vis märkligt att så många väljer att leva så lika? Jobba 40-50 timmar per vecka, åka runt i en ganska ny och ganska dyr Volvo V70 mm mm. De gör ju sina val men hur kommer det sig att så få gör andra val? Jag tror själv inte att så många har så lika preferenser, egentligen, utan att man sneglar oerhört mycket på andra när man funderar på hur man vill leva. Jag försöker att själv bryta i detta, steg för steg och inspirears av ditt sätt att leva!

    Det är med spänning och glädje jag följer dina inlägg.

    SvaraRadera
  12. Sven Signs Magnus och Henrik
    Tack för era kommentarer. Det är gott att läsa.

    Magnus
    Jag tror vi behöver olja och kommer använda telefonen även vid en bankkrasch.

    Signs
    Grattis till fin ingångskurs. Bättre än min.

    Henrik
    Håller med, folk är väldigt strömlinjeformade.

    SvaraRadera
  13. vad hande med din blogg miljonaren? Verkar som de senaste inlaggen har tagits bort??

    SvaraRadera
  14. Mr Dollar!
    Saknar din röst i etern...Läste The four hour workweek du rekommenderade för en tid sedan.. Mycket inspirerande!

    Vilken är den absolut stabilaste aktie som handlas i USD du känner till för närvarande? Är ute efter ett alternativ till att bara ha USD-likviditet på valutakonto. Pengar som tryggt ska avkasta ett par procent årligen och som skall investeras i annat om börsen går ned mot 2008 nivåer. I sådant fall räknar jag faktiskt även med att USD kursen går uppåt mot SEK.

    SvaraRadera
  15. Btw via min hemsida rekommenderar jag "folk" att läsa vad du skriver. Du tar upp en viktig aspekt - vad bidrar vi(jag - du alla) med. Vi måste bidra med vårt strå till stacken. Precis som du tänker bakåt måste vi tänka framåt för utvecklingen för "en bättre framtid". Btw saknar inlägg från dig!

    SvaraRadera
  16. Goddagens, länge sedan ett inlägg nu!?

    SvaraRadera
  17. Snart strax över 2 månader sedan vi såg livstecken här på bloggen.

    Jag vet att man inte skall ställa krav på att du bara skall leverera till oss läsare, men nu börjar åtminstone jag snart bli lite orolig...

    Hoppas allt flyter på som tänkt!

    ///EDL

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Är fortfarande inne varje dag för att se om du skrivit något...Men nu är det länge sedan! Hur går det för dig?

    SvaraRadera
  19. Är det inte dags för ett nytt inlägg nu?

    SvaraRadera