måndag 8 augusti 2011

Äntligen köpläge igen!!



Nu är det dags igen!

Som jag skrev i förra inlägget har jag lyckats sälja av halva portföljen senaste halvåret vilket känns skönt nu i och med dessa ras. Problemet är att jag inte har likvida medel redo idag för att köpa tillbaka på dagens realisation. Hade jag haft det så hade jag gjort det. Men förhoppningsvis har andra det och kan göra goda affärer. Själv investerar jag nu allting i mina privata verksamheter som kommer att ge än bättre avkastning än att köpa aktier.

Något som haft negativ inverkan på min återstående portfölj under denna nedgång är dollars relativa svaghet gentemot kronan trots de kraftiga nedgångarna. Nästan alltid stärks dollarn vid globala börsfall. Vi får se om den börjar stärkas snart. Detta ger iallafall ett ännu bättre köptillfälle i dollarnoterade bolag som rasat kraftigt.

Hur som helst. Här kommer lite köptips på aktier jag gärna skulle köpt idag. Om jag hade haft en miljon redo så hade jag fördelat upp den så att jag började med att gå in med 330Tkr idag.

Av dessa hade jag köpt några av följande bolag:

Industrivärden C 74kr (mitt gamla favoritinnehav som såldes för 97kr i november, hade gärna köpt tillbaka en del till 20 procents rea)

Securitas 48kr (också ett gammalt innehav som såldes för 69kr i julas, hade gärna köpt tillbaka dem nu)

Stora Enso R 43kr

Outukompu 6,5Eur

Fortum 16,5Eur

Orkla 42Nok

Aker 118Nok

Telefonica 20Usd

Total 47Usd

France Telecom 18Usd

Veolia 14Usd


Till alla som frågat i kommentarsfältet när man ska köpa aktier; Det är dags nu kära vänner!!

Men börja med att köpa för en tredjedel av ert tillgängliga kapital. Jag lovar er att ni kommer att göra goda affärer på sikt.

Köp för en tredjedel av era pengar i förslagsvis några av storbolagen ovan. Om det faller 20 procentenheter till från dagens nivåer så ska ni köpa för en tredjedel till. Den sista tredjedelen behåller ni tills det fallit till lägre nivåer än 2008 (om så skulle ske).

Jag har aldrig tidigare under bloggens historia uppmanat till köp men nu kan jag utan att vara orolig råda till det. Det viktiga är bara att köpa i stabila bolag och diversifiera sig på minst 10 aktier. Samt att endast börja med en tredjedel av kapitalet.


19 kommentarer:

  1. Själv viktade jag om då inte likviden fanns. Heinz till H&M!

    SvaraRadera
  2. Kul att se lite inlägg av det här slaget igen!
    Även om det är spännande med dina andra affärer också så känns detta mer intressant i min situation. Kul att se att det finns mer erfarna investerare som håller med mig, passade på att öka lite i Orkla under dagen och FTE för inte så längesedan. Är dock relativt fullinvesterad, men ska frigöra lite kapital från räntor som jag har liggande.
    Hoppas på mer aktierelaterade inlägg om börsen fortsätter bjuda på fina priser.
    MVH Richard

    SvaraRadera
  3. Är det verkligen köp lägge nu.Jag fattar inte hur dom ska få ordning på allting ser ingen ljusning.Ända sättet att få skutan på mrätt köl är skatte höjningar i alla krisländer men det skulle få en mycket långdragen återhämtning.Hur ser du på aktier som hnm kappahl espri som placering.Samt köpa skog eller mark

    SvaraRadera
  4. Hallå hur går dina fastighets placeringar.Vilken branch har du din verksamhet i.Vad tror du om den svenska fastighetsmarknaden

    SvaraRadera
  5. Kul och bra inlagg. Det var en brokig skara aktier du foreslar. Spontant kanns det som du lagger mindre vikt vid balansrakningen an vad jag gor. Vid en snabbkoll av bolagen verkar manga just som den typen av bolag som laddat upp som tusan med skulder for att gora uppkop av andra bolag och nu nedvarderas av marknaden pga av den hoga risken i skuldsattningen. Men visst ar nyckeltalen grymt lockande, Veolia och Telefonica till 10% direktavkastning...
    Vore intressant om du ville kommentera mer ang. Securitas da vinsten foll 2010 mot 2009 och nu aterigen har fallit H1 2011 mot H1 2010. P/E 12 nar vinsten faller kanns inte sarskilt billigt.

    SvaraRadera
  6. Ja är det verkligen tid att gå in med pengar nu? Känns som att det kan bli bra stormigt på börsen några år framöver.

    SvaraRadera
  7. Fanat1c, låt bli och vænta tills DI har en fet rubrik dær det står "KöP!". Kanske drøjer år, men då får du sækert riktigt fina och dyra aktier.
    Lycka till

    SvaraRadera
  8. Klart det e köpläge! Alla tvivlar och säljer, det är därför det är rabatt på alla fina bolag! Jag följer självfallet ditt råd med att putta in en tredjedel i olika bolag. Har själv köpt i Cola, Wal mart, Unilever, Wells F, HM, Sca, Lundb, Skf, Kinnevik och Investor. Utgår från att du tycker det e ok bolag men för dålig direktavkastning. Men jag tror på buy and hold i företag jag själv begriper. Detta är en anledning till att jag därför är helt bekväm med bearmarkets. Mina fina bolag är fortfarande fina oavsett makro. Tackar å det ödmjukaste för en fin blogg! Mvh Ola

    SvaraRadera
  9. Mycket bra inlägg! Tackar! Jag kommer att sakta men säkert öka mina köp under hösten.

    SvaraRadera
  10. Det är inte så självfallet att det är köpläge. Att tro alltid kommer gå upp i all framtid är inte så smart. Anledningen varför i går ner nu är ju för att problemen från förra krisen kvarstår och verktygen för att ta oss tillbaks är förbrukade.

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Brukar också läsa dina inlägg lite då och då. Något som slå mig vid läsning är ditt val av aktier? Skulle vara intressant att höra lite om hur du resonerar kring valen och hur din avkastning ser ut? Bara en sån sak att du har en relativt blandad portfölj relativt svenska aktier, relativt defensiva aktier eller att stora transaktionskostnader bör uppstå för dig!
    Verkar annars vara en mycket kreativ och trovärdig person med kvalitativa tankar.
    Bästa hälsning
    Andreas

    SvaraRadera
  12. Hej Dollarmiljonären,
    Jag tror du har en poäng i att det är köpläge nu i undervärderade bolag!
    Blogghälsningar
    Classier Corn

    SvaraRadera
  13. Jag har stor önskan om att köpa hus i usa för att renovera och sen hyra ut den...Men jag är helt yr, var ska man börja kan du ge något tips=) ....Ska jag maila usa´s regering? på google kommer det ju hundra sidor och är orolig över deras seriösitet...Måste jag åka till USA?

    SvaraRadera
  14. Magnus
    Hoppas det blir en bra affär:)

    Richard
    Än så länge ligger börsen kvar på ungefär samma nivå som då jag skrev inlägget så det är bara att ligga kvar och invänta eventuella framtida fall. Lycka till!

    Anonym
    Jag anser det vara köpläge i utvalda aktier för ca 30% av ditt köputrymme.

    Anonym
    Jag tror generellt inte på den svenska fastighetsmarknaden, speciellt inte stockholm.

    Anonym
    Du har rätt i att jag lägger mindre vikt vid balansräkningen. Dock ser jag till att bolagen verkar i stabila branscher där man har råd att va högt belånad.

    Ola
    Bra bolag, möjligtvis är skf fortfarande lite högt värderat. Lycka till:)

    Pension
    Se till att alltid ha lite krut torrt bara!

    fanatic
    Det kommer alltid gå upp och ner.

    Andreas
    Tack för din snälla kommentar. Transaktionskostnaderna är försumbara. Jag utgår mycket ifrån "dogs of the dow" principen som är väldigt enkel. Se inlägg om denna för fördjupning.

    ClassierCorn
    Tack för din kommentar. Visst har det varit köplägen. Några bolag har redan studsat upp från botten, t.ex. Aker och Securitas. France Telecom är det fortfarande rea på däremot!

    Anonym
    Jag skulle rekommendera dig att åka till Usa.

    SvaraRadera
  15. Efter att ha läst din blogg och följt många av dina tankegångar är man väl idag en av få som glädjer sig åt de nya stora rasen. Ligger investerade till 48%. Samma "misstag" att inte EUR och USD stärkts mer är förklaring till att jag inte här än lägre procent.
    Ja, nu blir det till att vara kylig och avvakta neråt 720 nivån på OMXS30 innan nästa explosion av köpordrar. Får se om jag lyckas avvakta till dess. Men som du sagt ju längre ned man kan köpa en större andel, desto finare kan svingen bli tillbaka...Vad tror du själv; var kommer OMXS30 bottna denna gången? Lägre än 2008 eller ej?

    SvaraRadera
  16. Dags att ta andra steget nu snart va!

    SvaraRadera
  17. Vad känner du för dem nedtryckta kurserna i RWE & E.on?

    SvaraRadera
  18. Magnus
    Du gör helt rätt. Avvakta tills ett eventuellt fall ner mot 700 innan du försätter köpa.

    Anonym
    Inte än

    Anonym
    Det är tyvärr delvis fundamentalt motiverat efter det som skett efter japan katastrofen. Pga sådana händelser är det viktigt att diversifiera portföljen.

    SvaraRadera
  19. Hej Mr Dollar
    Ser man på ditt förslag har enbart Aker blivit positiv i detta "väder"
    Dem övriga har stått stilla eller gått nedåt.

    SvaraRadera