torsdag 26 januari 2012

Kort uppdatering


Det var ett tag sen jag skrev ett inlägg här. Senaste 4 månaderna har jag haft mycket att göra med det nya företaget och dessutom ägnat mer tid åt socialt umgänge och träning. Utvecklingen har mattats av sedan oktober och just nu trampar vi mest vatten i väntan på en bättre finanslösning med vår bank.

Min aktieportfölj har stått relativt stilla den med. France Telecom som är det största innehavet för närvarande har gått väldigt dåligt men jag behåller mina aktier där alltjämt eftersom inga fundamentalt katastrofala nyheter framkommit. Desto bättre har det gått för innehaven i Rautarukki och Outokompou.

Just nu känner jag mig ganska utarbetad och trött. Rullar vidare mest på vilja och jävlar anamma. Nästa delmål är att komma upp i 20 Msek i rullande årsomsättning i mitt nystartade bolag vilket borde uppnås någon gång i april. Då blir det en avkopplingsmånad i belöning innan det är dags att kämpa vidare mot 30 Msek vilket borde klaras av innan året är till ända.

Till sist lite sköna citat.

PETERS LAW
The creed of the sociopathic obsessive compulsive

1.If any thing goes wrong fix it. (To heck with Murphy!)
2.When given a choice-take both.
3.Multiple projects lead to multiple successes
4.Start at the top and work your way up
5.Do it by the book - But be the author!
6.When forced to compromise, ask for more
7.If you can't beat them, join them then beat them.
8.If it's worth doing, its got to be done right now.
9.If you can't win change the rules.
10.If you can't change the rules, then ignore them
11.Perfection is not an option.
12.When faced without a challenge, go out and make one.
13.No simple means begin again at one level higher.
14.Don’t walk when you can run.
15.Bureaucracy is a challenge to be conquered with a righteous attitude a tolerance for stupidity and a bulldozer when necessary.
16.When in doubt (think)
17.Patience is a virtue but persistence to the point of success is a blessing.
18.The squeaky wheel gets replaced.
19.The faster you move, the slower time passes, the longer you live.

15 kommentarer:

  1. Jag respekterar din sekretess angående ditt företag, och din tidsprioritering.

    Men ser ofta fram emot nya uppdateringar och tankar. Hur ser lönsamheten för verksamheten ut?
    Jag är mäkta imponerad med din omsättningsökning. Tillväxtbolag, släng er i väggen ;)

    Må gott, och sköt om dig!
    /Vat

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Vad tror du om France Telecom och utdelningar? Tror du de behåller sin 0.8+0.6=1.4 euro utdelning eller tror du de tvingas sänka? marknaden tycks ju tro på sänkning antar jag, att döma av den stora kursnedgången.

    SvaraRadera
  3. Hej! Riktigt kul att du skriver igen, din blogg är otroligt motiverande!
    Jag själv har många bollar i luften och delar ditt sug på framgång!
    Hoppas du har möjlighet att skriva regelbundet!

    När det gäller france telecom har jag bevakat dem ett bra tag.
    Kursen är så otroligt låg nu och direktavkastningen är sanslöst hög.
    Vad tror du om att gå in med en stor post nu, långsiktigt

    SvaraRadera
  4. Ger mig in i FTE konversationen.
    En stor anledning till den låga værderingen verkar vara en stark tro på en totalt stagnerad marknad før teleoperatører. Jag æger aktier i FTE och China Mobile så jag har kænnt mig tvungen att titta lite på sektorn før att besluta vad man ska gøra. Det som kænns mest rimligt ær att jæmføra de olika operatøterna mot varandra, tror knappast att man slutar ringa/smsa/surfa i just Frankrike och ingen annanstans heller.
    Sett till historiken ser ju FTE vældigt stabilt ut, har læst folk som framhæver Vodafone som ett sækrare alternativ men jag tycker den åsikten verkar komma mer från att man stirrar på aktikurser då Vodafone så sent som 2006 & 2007 gick med førlust. Risken finns ju att prispressen fortsætter tills det blir ohållbart att tjæna/dela ut pengar till sina ægare, men såvitt jag kan se så finns det ingen anledning att tvivla på FTE gentemot andra operatører i Europa eller resten av værlden.

    Vært att notera att jag ær en nybørjare inom aktier med bara ett drygt års erfarenhet.
    Ser dærfør gærna lite reflektioner och tankar från Dollarmiljonæren jag med.

    Mvh, Richard

    SvaraRadera
  5. Äntligen en uppdatering!
    Det går bättre för dig än vad jag nånsin kunnat tro!
    Riktigt trevligt att se! Fighta vidare!

    /EDL

    SvaraRadera
  6. Vad är det för verksamhet du bedriver som man kan ha en sådan extrem ökning i säljer du hus.

    SvaraRadera
  7. Ser fram emot många inspirerande inlägg i april när du har din slapparmånad!

    SvaraRadera
  8. Väntat på ett inlägg här då du har många visa ord och dela med mig. Jag vill bara kommentera kommentarerna, och jag måste erkänna att jag blir lite sorgsen. Alla vill ha super hemliga tips från "dollarmiljonären" ska jag köpa de, osv. Inget är gratis i den här världen och inget kommer enkelt. Han kan säga till er att köpa en aktie, men sen måste ni söka upp han för att veta när ni ska sälja. Gräv info läs böcker och lägg ner tid, om ni gör de kommer ni stärka er själva och erat självförtroende. Ni kommer se era egna kopplingar, vad ni har lätt för och de ni vill göra. Jag personligen läser din blogg för att jag tycker du skriver bra speciellt "I am evolution". Jag har levt mitt liv mitt sätt och gjort misstag men jäklar vad jag utvecklats och fortsätter att utvecklas, i mitt tempo och åt mitt håll. Inga snabba genvägar utan dedikerat arbete och kärlek till kunskap.

    SvaraRadera
  9. 20 MSEK i rullande årsomsättning? Är det baserat på minutomsättningen när du fick din första order extrapolerat tolv månader framåt?

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Kul att läsa dina inlägg igen. Jag har en fråga ang Transcom. Vad är din syn på dem med tanke på allt som har hänt där? Vad tror du om föreetagets framtidsutsikter?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  11. Vilken typ av verksamhet driver du?

    SvaraRadera
  12. Dollar,

    Äntligen uppdaterar du oss igen! Jag är glad för att du kämpar på med ditt företag som en riktig krigare ska göra, trist för oss andra som inte får ta del av dina tankar och kloka ord. Fortsätt med det du gör, du är en inspirationskälla.

    TYW

    SvaraRadera
  13. Skriv mer och oftare!! Saknar och ser fram emot dina inlägg otroligt mycket.

    SvaraRadera
  14. Lång paus igen, när är det dags för en uppdatering?

    SvaraRadera
  15. Vat
    Tack för din vänliga kommentar:)

    Signs
    Tyvärr sänkte de litegrann men ingen katastrof.

    Anonym
    Jag tror att en investering i FTE kan vara lönsam men man bör alltid diversifiera sig.

    Richard
    Egentligen behöver man nog inte vara så mycket expert för att förstå att folk kommer fortsätta använda sina mobiler på ett eller annat vis. Jag tror att telekombolagen bör kunna slå mynt av även nya affärsmodeller med t.ex. datatrafik istället för vanlig mobiltrafik etc.

    EDL
    Tack EDL!

    Henrik
    April blev visserligen lite halvslapp men nu är det full fart igen:)

    Anonym
    Bra kommentar, det stämmer väl som du skriver. Man måste sätta sig in i saker och ting. Är man intresserad och vill tjäna pengar brukar det gå rätt bra av sig självt:)

    Anonym
    Transcom får anses vara ett lost case men jag behåller aktierna jag har.

    Daniel
    Jag går tyvärr inte in på detaljer i mina verksamheter.

    TYW
    Tack för din vänliga kommentar!

    Anonym
    Tack för din vänliga kommentar!

    Likvideraren
    Det blir nog längre pauser framöver, att starta upp nya företag tar mkt tankekraft och energi så blir inte mkt över till annat.

    SvaraRadera