onsdag 6 april 2011

Veckans affärer


Alright, nedmonteringen av aktieportföljen fortgår i maklig takt. Den främsta anledningen till försäljningarna är att jag har otroligt bra alternativa investeringar att göra. Under de senaste veckorna har följande aktier sålts av:

Sålt 40% av Lafarge på 45 Euro sen de sänkte utdelningen vilket är ett dåligt tecken. Tror fortfarande på bolaget långsiktigt men skalar ner positionen tills utvecklingen vänder mera. Sålde dem med 5% vinst (inkluderat erhållna utdelningar). Lafarge motsvarar nu 1% av portföljen.

Sålt hela innehavet i Endesa på 22USD till 10% vinst. Innehavet motsvarade enbart 0,4% av portföljen och jag försöker minska ner på mindre innehav. Jag har större innehav i samma sektor som Endesa och nöjer med dem fortsättningsvis.

Sålt hela innehavet av Aker Seafood till 30% vinst. Det finns troligtvis en potentiell uppsida på 100% till i Aker Seafood men jag har för dålig koll på bolaget helt enkelt och jag har inte tid att sätta mig in mera. Bolaget är också lite för litet för att bli ett större innehav.

Sålt hela innehavet av Intoi till ca 80% vinst av samma orsak som ovanstående försäljning.

Sålt hela innehavet av Midsona till ca 0% vinst av samma orsak som ovanstående. Midsona har även för knackig historik. Har blivit en aning hårdare i mina kriterier sedan jag köpte dem. Vill se ett bra track record av jämna vinster.

Sålt hela innehavet i UNG till ca 10% förlust. UNG är inte bra då ETF'n inte följer de faktiska naturgaspriserna pga contango. Detta är en smula komplicerat men jag rekommenderar inte någon att köpa UNG hur som helst. Jag har lärt mig av misstaget och kom ut ganska billigt till slut. Aldrig mer råvaru ETF'er.

Dessa försäljningar motsvarar ca 5% av den totala aktieportföljen. Pengarna går raka vägen till fastighetsinvesteringar som känns betydligt vettigare på lång sikt.

Är förnärvarande på resande fot. Försöker att läsa lite intressanta böcker och har nu kommit lite mer än halvvägs i boken "How to win friends and influence people" av Dale Carnegie. En bra bok som jag kan rekommendera alla som vill lära sig att interagera med andra människor på ett bra sätt och lyckas i sina förhandlingar. En bok som tål att läsas om flera gånger.

9 kommentarer:

  1. Kul att läsa vad du håller på med, blogga oftare!!

    SvaraRadera
  2. När tror du vändningen kommer i NSP? / Johan

    SvaraRadera
  3. Kul, har precis börjat med samma bok. Kanon tycker jag. Ser dock till att läsa sakta och applicera direkt!

    SvaraRadera
  4. Försöker hitta smarta företagsidéer. Känner mig hur innovativ som helst, men det slutar alltid med att det blir kassa marginaler när jag räknar på det :)

    Vilka aktier rekommenderar du på 10 års sikt som har bra direktavkastning? Med tanke på min förra fråga (bra portfölj, men låg direktavkastning på aktievalen)

    Mvh
    Uffe

    SvaraRadera
  5. Hej hur går dina fastighets placeringar hur finanserar du det med bara eget kapital eller med lån.Hur ser du på klädbolagen på börsen t ex kappahl hm.

    SvaraRadera
  6. Tack för en bra blogg, följer dina eskapader med nyfikna ögon. Kanske en ny analys av innehav du redan sitter på och funderar på att öka eller en ny pärla på gång?

    Jag håller också med tidigare talare, gärna uppdateringar ofta, åtminstone veckovis hade varit underbart. Läser och begrundar gärna dina funderingar!

    Må gott!
    Vat

    SvaraRadera
  7. En fråga till dig som har en många olika aktier. Använder du någon portföljhanterare eller hur får du en bra överblick över alla innehav?

    SvaraRadera
  8. Jag har fortfarande en tomhets-känsla kvar i bröstet sen du skrev om dina problem med hälsan, får verkligen hoppas läget är stabilt för dig! Det späs på av att ett par släktingar nyligen gått bort.
    Verkligen kul att höra att det rullar på rent finansiellt, du är den typen av person som man vill känna och dela sådana här upplevelser med.
    Ha det bra!
    ///EDL

    SvaraRadera
  9. Anonym
    Tack:)

    Johan
    Bolaget går med vinst så det har redan vänt. Hur aktiemarknaden reagerar är svårare att förutse.

    Zed
    Precis, en bok att läsa långsamt.

    Uffe
    Självklart tror jag på mina största innehav i min portfölj. Jag tror det är bra att bara testa med dina idéer även om du inte vet hur marginalerna kommer att bli.. trial and error. Till slut hittar du ett vinnande koncept! Lycka till!

    Anonym
    Ca 20-30% lån. Har ingen koll på modebranschen tyvärr.

    Vat
    Jag önskar jag hade tid att analysera djupare. Har fullt upp med mina verksamheter och annat nu tyvärr.

    Frihet
    Jag minskar ner på antalet innehav så det är inte så farligt många nu, bara ca 20 st betydande innehav egentligen.

    EDL
    Beklagar sorgen.

    Man får vara tacksam för den tid man får här i världen och göra det bästa av den tycker jag. Jag har ingen livshotande sjukdom som tur är men livskvaliteten är inte vad den brukade vara. Det är svårt men man får försöka vara tacksam trots allt:) Tack för omtanken!

    SvaraRadera