måndag 25 april 2011

Nya tider i antågande


Har ägnat påskhelgen åt att förkovra mig i gammal 1700- och 1800-talshistoria. Övergångstiden från ett feodalsamhälle med adelsmän, furstar, präster och kungar som beskattade och bestämde över bönder och småfolk. Då byggdes nya samhällsformer där den enskilda människan var fri att äga jord och tillsätta makten genom folkval.

Tänk att det var så sent som runt mitten på 1800-talet som det ens började bli möjligt för vanliga människor att skapa sig makt och rikedomar utan att ha rätt föräldrar. Man ska vara tacksam att man är född i en sådan tid att man har möjlighet att påverka och skapa sig sin egen värld i världen. Våra förfäder hade inte samma förutsättningar, de var fjättrade vid plogen. Jag tycker det känns viktigt att förvalta den frihet jag haft privilegiet att födas med för att uträtta någonting stort och betydande.

Påskhelgen har varit mäkta avslappnande. Första sammanhängande ledigheten på väldigt länge för mig. Det behövdes. Det är i lugn och ro utan en massa yttre distraktion som min hjärna arbetar bäst. Äntligen fick man ligga i timmar och åter timmar och bara räkna, kassaflöden, återinvesteringsstrategier, sifferexercis. Ah, då trivs jag som bäst!

Efter säkert 20 timmar med hjärnan på fullvarv börjar sakta men säkert en plan visualiseras i mitt huvud över hur jag skall bygga vidare på det lilla imperium jag har grundat:) Nästa steg blir att skaffa ytterligare bankfinansiering för mina verksamheter så att de skall kunna expandera tio- till tjugofalt under de närmsta 1-3 åren. Potentialen finns och jag kan se hur det ska gå till konkret i mitt huvud.


Jag börjar också förlika mig mer och mer med tanken att behöva sälja av stora delar av aktieportföljen för att förverkliga ett betydligt större privat bolag. Om allt går vägen bör detta bolag kunna tjäna lika mycket på 1 år som aktieportföljen är värd idag. Detta bör kunna uppnås inom 2-3 år och känns väl värt att kämpa hårt för.

Några bolag som jag tycker skulle vara extra jobbigt att sälja till dagens värderingar är:

Kimberly-Clark
Sanofi-Aventis
Nordic Service Partners
France Telecom
Deutsche Telekom
Unilever
Total
Eon
SCA
Orkla
Telefonica


Det vill säga i princip alla mina större innehav. Det enda som skiljer dem åt i den här frågan är hur mycket de behöver uppvärderas för att de ska kännas säljvärda. En hel del av dem skulle säkert ryka efter bara en uppgång på 20% om jag ska vara ärlig. T.ex SCA borde egentligen sålts på 115 kr för ett halvår sedan men då visste jag inte hur situationen skulle se ut idag så det går inte att ångra.

Nåväl, jag låter tankarna sjunka in och gör inga förhastade beslut.

17 kommentarer:

  1. Visst blir man stimulerad och glad av att göra affärer. Tror jag ska köpa upp de aktier du säljer.

    SvaraRadera
  2. Har du någon känsla för när $ bottnar?
    Om riksbanken höjer räntan vid varje möte kommer jag bli Dollarmiljonär utan att göra någonting.

    SvaraRadera
  3. ja visst är det en grym skillnad, att ha tillgång till möjligheterna som finns. Utbildning. Kunskap. Information. Investeringsmöjligheter. Möjligheter att påverka. Men. Det finns ofta något som man liksom "ärver", förmågan att tro på sig själv, att våga. Korrelation mellan läkarebarn och läkareföräldrar är fortfarande hög. För att ta ett exempel. Samma sak med entreprenörer. Men det går att bryta i. Är nyfiken på dina investeringar. Det känns som att du hitta något som ser mkt mkt bättre ut än aktier som stiger med 8-10% om året, med hög volalitet.

    Allt gott, intressant reflextion om möjligheter i samhället kopplat till historien.

    SvaraRadera
  4. Är det läge nu att lägga pengar på hög(räntekonto) alt amortera ner bolånet en bit? (är inte högt belånad). Således avvakta en dipp.

    Hittar inget riktigt som verkar intressant. Skulle vara aktier med hög direktavkastning möjligen.

    Vad tror du?

    mvh
    Mac

    SvaraRadera
  5. Anonym
    Det är stimulerande att "make a difference"..:)

    Anonym
    Ingen aning, kanske 6 sek eller så går den ner mot 5 eller 4 sek vilket vore otroligt billigt. Min bästa gissning är runt 5,50-6 SEK.

    Kermit
    Jag tror att mina nya investeringar kan ge ca 20-100% i avkastning på investerat kapital per år. Tillräckligt mkt bättre än alternativa aktier för att börja sälja av några av dem.

    Mac
    Ingen aning, beror helt på din specifika situation och vilka mål du har med ekonomin. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Så jäkla kul att läsa om någon som tror på sig själv och som insett att det finns alternativ till en anställning - att investera och starta företag är egentligen det enda vettiga slutmålet - en trygg anställning är (i de flesta fall) ett nödvändigt steg på vägen men inte mer än så. Heja! Egentligen borde Sverige ha en extremt hög andel människor som väljer denna väg - vi är välutbildade, kan språk, vana att agera internationellt, etc men tyvärr är verkligheten tvärtom - vi är dåliga på entreprenörsskap och alldeles för mkt trygghetsnarkomaner. I princip alla kan bli oberoende genom investeringar/entreprenörskap om man bara tidigt har ett annat synsätt än gemene man och kvinna.

    SvaraRadera
  7. Känns tråkigt o sälja NSP till denna värdering? Rapport snart :D / Johan

    SvaraRadera
  8. Vad tyckte du om rapporten? Jag tyckte den var OK, hade hoppats på lite bättre siffror men det verkar gå bra för dom, jag hoppas bara dom kan få upp aktiekursen snart :)

    SvaraRadera
  9. Hur gammal du var när du nådde en miljonstrecket?
    //Bannatyne

    SvaraRadera
  10. Signs
    Kul att höra:) Jag håller med dig helt angående folks möjligheter!

    Johan
    Ja, värderingen känns låg.

    Anonym
    Rapporten kunde vart bättre, jag varken köper eller säljer dock.

    Bannatyne
    Runt 23 måste det varit.

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Har följt din blogg med stort intresse sedan i höstas, tackar för mycket spännande och givande läsning.
    Anar att du inte lägger fullt så mycket tid på aktier/börser för tillfället, men tänkte ändå höra om du tittat ngt på China Telecom?

    MVH Richard

    SvaraRadera
  12. China Mobile ska det förstås vara, blivit för mkt bläddrande bland telecom-företag sista timmen tydligen. :)

    SvaraRadera
  13. Richard
    Nej precis, fokuserar för fullt på privatägda bolagen nu. Tror att china telecom var rimligt värderat sist jag tittade för något halvår sedan. Föredrar personligen de högutdelande telekombolagen.

    Lycka till med investeringarna!

    SvaraRadera
  14. Sitter själv med en del SCA (2,3% av aktieportföljen) för tillfället. Har som filosofi att sitta med ca 25-40 aktier varav högst 7% i en enskild aktie och 15% i en enskild bransh.

    Funderar lite på att öka innehavet i SCA till närmare 4%. Har en mix av kort (20%)/medel (50%)/lång (30%) siktiga investeringar samt en mix av låg, medel och högriskaktier (ca 33% i vardera kategori.

    Hur ser du SCA:s värdering för tillfället. Jag ser det som en långsiktig investering och relativt låg risk. Håller du med om att man kan se SCA som en lågrisk aktie samt att lång sikt är ett bra perspektiv på den aktien. Funderar på att öka mitt innehav till 4% från 2,3%?

    Helt enkelt vad tror du om SCA för närvarande. Är det ett bra tillfälle att öka innehavet eller bör jag avvakta?

    SvaraRadera
  15. Mycket intressant blogg. Köpte nu France Telecom på 16,16 USD, Telefonica på 17,86 USD samt en ny favorit, Aruba Networks på 19,01 USD. Detta sistnämnda företag kommer ge Cisco en riktig match om framtidens infrastruktur. Hälsningar mk

    SvaraRadera
  16. Hejsan, tack för en bra blogg. Köpte både france telecom och telefonica på 16,04 respektive 18,01 dollar. Fyllde även på med aruba networks. Vad tror du om telecombranshen/nätverksbranshen framöver? Hls mk

    SvaraRadera
  17. mk
    Grattis till toppenfina köp. Är övertygad om att det kommer bli bra affärer. Inte minst med tanke på över 10% direktavkastning.

    Jag tror att telekombranchen består under överskådlig framtid.

    SvaraRadera