tisdag 12 april 2011

Veckans affärer

Några affärer har gjorts i veckan.

Sålt hela innehavet i LaFarge på 45 EUR motsvarande 2% av portföljen. Realiserade en förlust på ca 7% här. Alternativinvesteringarna är så otroligt mkt bättre att jag måste göra detta även fast jag är helt övertygad om att LaFarge kommer att komma igen.

Sålt hela innehavet i Alcoa på 18 USD innan rapporten. För dålig direktavkastning och nöjer mig med en kursvinst på ca 80%. Försäljningen motsvarade endast ca 0,5% av portföljen.

Sålt hela innehavet i Petrolium Development Corporation till en vinst av 200%, bolaget har nog börjat nå sin fulla potential. Detta var en del i mitt bombmatte-experiment. Försäljningen motsvarade ca 0,2% av portföljen.

Sålt hela innehavet i Portugal Telecom till 5% vinst. Av den enda anledningen att jag inte har tid att hålla koll på bolaget samt har bra alternativinvesteringar. Motsvarande ca 0,2% av portföljen.

Sålt hela innehavet i Liz Claiborne till en förlust av ca 10% av samma anledning som ovan. Motsvarade 0,1% av portföljen.

Sålt hela innehavet i Live Nation till en vinst av ca 70%, av samma anledning som ovan. Motsvarande ca 0,2% av portföljen.

Den största affären är dock en växling av SEK till USD motsvarande 15% av portföljen till kursen 6,24. Jag anser USD vara undervärderad. Sen finns fastighetstillgångar som är ännu desto mer undervärderade i USD. Dessa investeringar blir extremt undervärderade sammanlagt. Här läggs grunden för framtida storvinster.


Jag kommer nu att jobba hårt året ut med mitt nya projekt, samt gamla företag och fastigheterna. Aktierna får ligga och växa till sig i fred, kommer troligtvis att behöva sälja av något eller några kärninnehav samt en hel del mindre innehav. Tiden får utvisa vilka det blir och när.

11 kommentarer:

  1. Hade vart intressant om du gjorde ett mer detaljerat inlägg om fastighetsinvesteringarna som du snackat om. Man blir som nyfiken. :-)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Först och främst: tack för en fantastiskt inspirerande blogg!!! Själv har jag samma målsättning som du med mitt sparande, ekonomisk frihet. Har ett relativt välavlönat jobb (som jag just nu är ledig ifrån) och känner att jag egentligen vill änvända min tid till annat.

    Hur offensivt tänker du när det gäller avkastning? Jag hoppas på 10% per år men vågar inte räkna med mer än ca 4%. Jag placerar i H&M, Ratos, Billerud, Scania,Skagen Global/Kontiki, Avanza Zero. Vad tror du?

    Har för övrigt börjat läsa boken Fyratimmarsveckan, också mycket givande. Läste ditt intressanta inlägg under etiketten "feminister" och vill ödmjukt ge till ett lästips: boken "Med en uppenbar känsla för Stil", kort (sisådär 120 sidor), koncis och träffande, påverkade min egen inställning i de frågor du skriver om. jag tror den eventuellt skulle vara givande för dig.

    SvaraRadera
  3. Hej du säljer du av enbart för att finansera fastighets affärer eller tror du på en ner gång av börserna.

    SvaraRadera
  4. Dollares
    Vilken bank eller aktie handlare tycker du är bäst
    Jag har i dag hb. men dem kan jag inte handla ex i tyskland eller usa - jag måste ringa dem o de är dyra att göra affärer med där i norden som dem andra men annars dyrt o årsavgift
    jag har titta på avanza men vill inte gå i ngn fäll
    Kanske någon annan här läser o rekar en bra aktie bank - säker billig och man skall kunna handla i vilket land som helst(tänker då på länder där det är någorlunda stabilt) inte ännyu afrika zimbawe - det måste lugna ner sig lite br
    Sven

    SvaraRadera
  5. Anonym
    Kommer kanske längre fram.

    Henrik
    Med aktierna tänker jag ungefär som du, räknar med ca 5% minst men hoppas på 8-12% per år. Med fastigheterna räknar jag med 10% minst men hoppas på 15-25% per år. Kul att du läst boken och tack för boktipset, får titta på det när jag får tid en vacker dag:)

    Anonym
    Jag tror att risken är ungefär lika stor på nedsidan som uppsidan för börsen globalt, jag föredrar bättre odds än så därav mitt agerande.

    Sven
    Jag tycker de är ganska likvärdiga. För mig är courtaget och valmöjligheterna mest betydelsefulla.

    SvaraRadera
  6. Hejsan,

    dollarn är på väg att kollapsa totalt inom de närmaste åren så jag undrar hur du resonerar när du säger att den är undervärderad?

    Snart kommer FED köra QE3 och sätta spiken i kistan för gott för den här valutan.

    Hade jag växlat in en valuta hade jag valt Schweizerfranc.

    I övrigt, alltid intressant läsning :)

    //Anders

    SvaraRadera
  7. Inspirerande att läsa din blogg!! Expansivt och modigt tankesätt!!!

    SvaraRadera
  8. Helt rätt med Dollarn tror jag. Äger nu själv en kort räntefond i USD, vilket är ungefär som att äga kontanter avkastningsmässigt. Jag tror att nuvarande nivå har är helt beroende av att konjunkturen fortsätter vara bra, vilket jag inte tror på. Jag tror den redan försämrats och kommer fortsätta göra det. Pessimismen har börjat bita sig fast. Dessutom är folk EXTREMT pessimistiska angående dollarn. Alla är så övertygade om att FED ska trycka pengar i alla oändlighet och bla bla. För det första tror jag inte FED skulle kunna göra dollarn värdelös ens om dom ville, obligationsmarknaden skulle hinna före. I dolarn idag tror jag det finns diskonterat en partiell betalningssinställelse, alternativt evig 0-ränta likt Japan. Och om det sistanämnda är sant så kommer också Dollarn att gå samma väg som Yenen gjorde i Japan, alltså mot skyarna. Dollarn är världens mest uppblåsta valuta, och det det är även den som driver värlsekonomin. Dollarn har mest förstärkningspotential. Blir det en ny deflatorisk krasch, vilket det såklart blir till slut, så tror jag dollarn kan så mot smått absurd nivåer. Eftersom kronan nu är extremt övervärderad pga att den internationella markanden inte förstått hur stor vår lånebubbla är så kommer kronan rasa mot samma nivåer som 2009, om inte lägre.

    SvaraRadera
  9. Vi är bara intresserade av vad Dollar tycker, skriv korta frågor istället för att delge oss vad du tror. Gå in på DI, där hittar du artiklar du kan kommentera. Tack på förhand.

    Mvh

    Ossian

    SvaraRadera
  10. Anders
    Jag går lite mot strömmen som vanligt, det brukar löna sig:) Sen ligger jag inte i valutan i sig utan i tillgångar som avkastar ca 10% varje år och kommer att följa inflationen så en eventuell dollaruppgång är bara lök på laxen. Egentligen vill jag att dollarn ska förbli billig mot kronan några år framöver så att jag kan köpa billiga tillgångar i usa.

    Kermit
    Tack grodan, gillade dina gamla filmer:)

    Anonym
    Jag instämmer i mångt och mycket i ditt resonemang.

    Ossian
    Alla får givetvis uttrycka sin åsikt:) Du också!

    SvaraRadera
  11. Dags att köpa in Johnson&Johnson snart kanske? Vet att du tycker om bolaget, och känns lågt värderat kring 60USD.

    Mvh
    Daniel

    SvaraRadera