lördag 19 mars 2011

Uppdatering portfölj


Kära dagbok...

Det var länge sen jag jobbade så här mycket. I princip har det blivit all vaken tid med undantag för någon lördag som idag. Utvecklingen är än så länge över förväntan i de nystartade företagen. I slutet av sommaren vet jag om de har potential att bli riktigt stora. Det är båda jobbigt och kul på samma gång. Kort sagt så är 2011 ett år där otroligt mycket händer i mina privata företag, nu läggs grunden för lång tid framöver. En stabil företagsbas med potentiellt mycket goda kassaflöden etableras. Nästa år blir nog mer av ett övervakningsår då det som byggts upp i år skall vattnas och ansas för att växa i rätt riktning.

Händelserna i Mellanöstern och Japan påverkar inte i nämnvärd grad. Det är endast mindre speedbumps på vägen. Min portfölj verkar röra sig ungefär 0,5 ggr OMX rörelser. Alltså ett beta värde på ca 0,5.

Några affärer har gjorts senaste veckorna.

Köpt tillbaka TEVA till ett 29% billigare pris än jag sålde dem för för ett halvår sedan. Har nu köpt för motsvarande 1,5% av portföljen, delvis för att de är lågt värderade, hög tillväxt, samt hedge till mina andra pharma aktier. Om t.ex GSK och SNY går ner bör TEVA gå upp för TEVA är konkurrent med dem på generics.

Ökat i France Telecom med 10% på 22 USD. En ökning motsvarande ca 0,5% av portföljen. Direktavkastningen närmar sig 10%, intäkterna är stabila. Funderar på att öka ännu mer men det måste då ske på något annat bolags bekostnad så jag avvaktar ett tag.

Sålt XactBear på 26,2 SEK till 1% vinst. Det var nog sista gången jag äger den typen av hävstångsprodukter. På lång sikt förlorar de i värde pga hävstången. Skönt att gå ur med en vinst om än väldigt minimal.

11 kommentarer:

  1. Vad är det för verksamheter du driver vid sidan av? Är det e-handel eller nåt annat liknande ?

    /Henrik

    SvaraRadera
  2. Kul att du är tillbaks och skriver! Hur går det med fastigheterna?

    SvaraRadera
  3. Alltid roligt att läsa när du skriver.
    Hade dock önskat att du skrev oftare. :)

    SvaraRadera
  4. Klickar in mig snabbt när du uppdaterar. En av de absolut bästa bloggarna.

    SvaraRadera
  5. Hej
    Och tack för en utmärkt blogg!
    Jag undrar kort och gott vad du anser om föjande bolag på 10 års sikt:
    Coca Cola
    Wal Mart
    Wells Fargo
    Unilever
    H&M
    SCA
    Lundbergs

    Är min portfölj... Alla säger att den är uttråkig, fast jag vet inte... Är ju amatör och försökte läsa på så gott jag kan. Vilka råd ger du till oss glada nybörjare? Hur gjorde du själv? Vilka är dom klassiska fallgroparna för oss?

    Hoppas du uppdaterar din blogg ofta. Jag kollar varje dag.

    Mvh

    Uffe

    SvaraRadera
  6. Till kommentaren ovanför: Grym portfölj!

    Sen till bloggaren själv; vilken/vilka börsmäklare använder du dig av och har du kapitalförsäkring?

    SvaraRadera
  7. Tjena, tänkte köpa en bostad i Usa endast för investering, men är inte säker på vilken stad som är bäst, har du någon du kan reka utan att tänka till för mycket=)....Florida verkar ju najs men försäkring där ska va riktigt dyrt, funderar på lägenhet inte villa, är de dumt? Amerikaner gillar villor va=)

    SvaraRadera
  8. @Anonym
    Köpa en bostad i USA som investering???

    Från vilken planet kommer du?

    SvaraRadera
  9. Vadå ? de är ju jätte billiga byggnader ute till salu? vad är problemet? Istället för att bara förolämpa, för att du ska känna dig smart, kan du förklara din tanke? När en lägenhet i Malmö gick för 10 000 kr så sa nog människor som du, ingen våga köpa men i längden lönar det sig, tror jag...

    SvaraRadera
  10. Jag håller med. Om man har åsikter kring något kan man ju iallafall vara saklig. Är inte intreserad av att få en debatt här a´la boendedebatten på DI. Vi är ju här för att få Dollarmiljonärens åsikter och inget annat.

    SvaraRadera
  11. Henrik
    Det är bland annat e-handel ja.

    Anonym
    Det går utmärkt:) Tack

    Uffe
    Jag tror att det är en helt OK portfölj:) Lite låg direktavkastning för min smak. Av bolagen gillar jag unilever bäst.

    Magnus
    Jag har kapitalförsäkring.

    Anonym
    Det är svårt att misslyckas i USA idag:)

    Anonym
    Sunda förnuft-planeten:)

    SvaraRadera