måndag 9 maj 2011

Diamyd-fällan

Många småsparare har förlorat mycket pengar, många har varit belånade. Vissa har förlorat miljoner.

Det är tråkigt tycker jag. Förhoppningsbolag som diamyd är bara att glömma om man vill bygga långsiktiga förmögenheter. Det viktigaste är som tidigare nämnts att aldrig förlora pengar. Visst även med stabila storbolag finns risken, se på BP. Därför ska man aldrig lägga alla äggen i samma korg.

Den fördelningen jag har just nu är ca 1/3 av kapitalet i aktier, 1/3 i fastigheter och 1/3 i mina egna privatägda bolag. Varje tredjedel är i sin tur uppdelad i många olika delar, t.ex. består fastighetsportföljen av några dussin objekt, aktierna är några dussin likaså och de egna bolagen är i dagsläget tvenne.


Några affärer har gjorts i veckan.


Sålt hela innehavet i Verizon, till ca 20% vinst.

Sålt 20% av Sanofi-Aventis till ca 10% vinst.

Sålt hela Dell innehavet till 0% vinst.

Sålt hela Eni innehavet till 5% vinst.


Anledningen till försäljningarna är att jag har bättre alternativinvesteringar som kommer att generera mer avkastning på både kort och lång sikt. Tycker faktiskt inte att något av ovanstående bolag är övervärderat, snarare är de något undervärderade fortfarande.

15 kommentarer:

  1. Ja visst är det väldigt viktigt att sprida sina risker, tror inte folk inser att man kan förlora pengar på börsen ibland också.

    Vad är dina tankar ang. NSP? Jag äger aktier i bolaget, ligger ca -20% idagsläget.. Jag tycker bolag är lågtvärderat men senaste rapporten var inte så bra som jag hoppades och säkert dom senaste 5-6 månds/säljs rapporterna har varit dåliga.

    Är sugen på att öka upp lite för att få ett bättre gav, men ska man vänta tills något positivt besked kommer eller hur tänker du?

    / Nils

    SvaraRadera
  2. Nils
    Svår fråga. NSP är ett av mina mer tveksamma innehav just nu. Jag varken ökar eller minskar i dem. Det är trots allt ett väldigt litet bolag även om det är undervärderat. Små bolag är alltid mer riskfyllda. Om NSP går upp till 15 kr börjar jag sälja av. Om de går ner till 5 kr utan att något fundamentalt hänt kommer jag troligtvis att börja köpa mer. Så tänker jag idag.

    SvaraRadera
  3. Köp läge i EON kanske? Vad tror du om bolaget?

    SvaraRadera
  4. Hej hur ser du på grekland vad kan hända med världekonomin tror du.Verkar mycket osäkert vad man än tänker investera i.

    SvaraRadera
  5. Vad tror du om Japan? Läge för en mindre post i indexfond alternativt bra och lågt värderat bolag?

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Vad har du för tankar kring E.ON just nu? Känns som att besluten om kärnkraften kan påverka kursen negativt i närtid men att den borde ta fart uppåt efter ett tag. Vid nedläggning av kärnkraftverk antar jag att någon kompensation kommer utgå till E.ON och kombinerar man det med den kraftiga prisökningen som kommer ske borde kursen ta ett glädjeskutt. Undra bara hur tankarna går internt på bolaget gällande kolkraften.

    Daniel

    SvaraRadera
  7. Hej bra blogg.Hur tror du utvecklingen kommer bli i Grekland samt alla pigs länder och världsekonomin om någonav dessa länder faller

    SvaraRadera
  8. Anonym
    Eon framstår som inte riktigt lika långsiktigt nu i och med kärnkraftsbeslutet i tyskland idag. Bolaget är dock riktigt lågt värderat så det får stå kvar.

    Anonym
    Tror inte grekland påverkar världsekonomin särskilt mkt.

    Magnus
    Tveksam till Japan pga historiken och demografin.

    Daniel
    Mycket osäkert hur det utvecklar sig, jag har ingen aning. Bolaget är riktigt lågt värderat dock.

    Anonym
    Det är inget jag oroar mig för, världen har gått under rent ekonomiskt vart 5'e år i snitt så varför inte en gång till.

    SvaraRadera
  9. Det ser ut som det blir en sänkning av resturangsmomsen till 2012, trevligt för oss NSP ägare.

    Dock så går det dåligt för danmark nu, kommer nog påverka NSP mkt.

    Så både positivt och negativt just nu!

    / Jonas

    SvaraRadera
  10. Det var längesen vi fick en uppdatering nu. Det skulle vara kul att höra lite om ditt egna företag. Vilken bransch verkar det i? Vore även kul att höra hur portföljen ser ut. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  11. Hur mkt ska börsen ner innan du ser den som intressant igen?

    Om Grekland konkursar, vad tror du raset landar på och när kliver du in?

    mvh benjamin

    SvaraRadera
  12. Jonas
    Ja, vi får se vad som händer:)

    Anonym
    Uppdatering kommer så fort jag får tid och ro. Väldigt mycket jobb nu.

    Benjamin
    Om börsen går ner mer än 30% är den absolut intressant att börja titta på.

    SvaraRadera
  13. Sca är nere på 85 nu. Bra direktavk. och hygien lär man alltid bry sig om. Ska den ner mer? Securitas till 61 kr? Börjar du inte bli sugen på aktier snart? Vad tycker du om våra svenska stora investmentbolag? Tack för en bra blogg! mvh Leffe

    SvaraRadera
  14. Leffe
    Helt klart ett okej pris både för sca och securitas. Jag har dock fullt upp med mina privata verksamheter just nu och kan inte ägna mig åt börsen.

    SvaraRadera
  15. Vore intressant med ett nytt inlägg snart. Kollar varje dag om du har skrivit ett eller inte

    SvaraRadera