fredag 21 januari 2011

Uppdatering av portföljen och livet



Är för närvarande utomlands på en längre affärsresa. Jobbar med nya investeringar i fastigheter i Amerika. Fantastiskt roligt och utvecklande för att inte tala om lönsamt både idag och på sikt. Otroligt att man kan ligga i en hängmatta vid stranden i Karibien och titta på delfiner i solnedgången och veta att de affärer man gör var och varannan dag här kommer generera mer pengar än man hade tjänat under flera års slit på en genomsnittlig anställning hemma i Sverige. Visst har det tagit år av utveckling och hårda läxor av de många misstag jag gjort. Men det var värt det, att ha både kunskapen och modet att kunna göra affärer som genererar hundratusentals kronor utan att blinka är både lätt och okomplicerat idag. Livet är underbart och obegränsat. Om man vill att det ska vara det.

Samtidigt monterar jag ner aktieportföljen bit för bit. Jag siktar på att uppnå en balans på ca 50/50 mellan aktier och fastigheter inom 6 månader.

Mitt årliga kassaflöde kommer inom ett halvår att öka med ca 50-75% genom de nya investeringarna och därefter kan det komma att öka med 50% per år bara genom smarta återinvesteringar inom portföljen.

På det personliga planet har jag stött på motgångar rent hälsomässigt, tyvärr hänger det inte ihop med min livsstil eller något annat jag kan ändra på själv. Under tiden som jag försöker finna en lösning på mina hälsomässiga problem ägnar jag mig åt att bygga upp nya företag.

Jag måste medge att även de värsta problemen inte bara behöver medföra ont. De får mig att inse att tiden är begränsad och jag vill göra något betydande av de dagar jag har fått till skänks. Klyschigt kanske men sant. Nu lider jag inte av något som kommer att begränsa min livslängd, däremot kan jag behöva leva med begränsande fysiska förutsättning resten av livet i värsta fall. Jag väljer ändå så klart hellre att vara rik och sjuk än fattig och sjuk. Potentialen finns alltid att bli frisk också men jag har ställt in mig på att även om det inte blir så så går det att ha ett betydelsefullt och bra liv ändå.

Något som kan vara till hjälp om man har problem eller är rädd för något som ska eller kan hända är att föreställa sig den värsta tänkbara utgången i detalj. Om man tänker sig in i worst case scenariot och förlikar sig med att det är vad man kan behöva stå ut med så tar det faktiskt udden av ens oro, rädsla eller ångest. Det gäller att verkligen föreställa sig utgången i detalj och tänka efter hur man skulle behöva agera eller vad man kan göra för att ändå gå vidare i livet. Ofta är det inte så farligt som man först tror. Livet behöver inte vara dåligt bara för att det inte blir som man tänkt sig först. En övning kan vara att tänka sig att man blir tvungen att amputera ett ben och sen förställa sig hur livet skulle se ut och hur man skulle gå vidare. Om man kan förlika sig med att det inte är så hemskt som det först verkar så förlorar man en stor del av rädslan för liknande händelser. Man skulle kunna säga att man blir immun mot hälsomässiga motgångar genom att ha gjort dessa tankeövningar i förväg. Jag skulle personligen inte gräva ner mig eller se det som att livet var över om jag hamnade i rullstol för all tid framöver. Visst, tråkigt att jag kanske aldrig kommer kunna åka skidor eller dyka men det finns tusen saker till i världen jag fortfarande kan göra som är intressanta och betydelsefulla för mig och andra.

Man kan sammanfatta min tillvaro nu med att allting går otroligt bra både ekonomiskt men även på ett sorts personligt utvecklingsplan. Kanske har jag mina åkommor att tacka detta för. Faktum är att det först var efter jag fick problem med hälsotillståndet för ca 5 år sedan som mina ekonomiska affärer verkligen tog fart.

Skriver mer om mina köp och försäljningar av enskilda aktier inom ett par dagar. Har planerat att sälja en hel del aktier imorgon.



Till sist vill jag varmt rekommendera en bok. Särskilt till dig som inte är 100% nöjd med din tillvaro idag. Minsta tvivel över din arbetssituation? Läs boken nu!

The 4-Hour Workweek: Escape 9-5, Live Anywhere, and Join the New Rich av Timothy Ferriss

Själv känner jag igen min situation i det han skriver, har redan insett de flesta sanningar som står skrivna och är på god väg att forma det obegränsade livet som beskrivs. Jag skulle gärna ha skrivit boken själv men varför uppfinna hjulet på nytt nu när den redan finns:) Kom precis att tänka på att bilden på bokens framsida speglar min tillvaro de senaste dagarna ganska väl, en tillvaro som givit mersmak. Jag vill varmt rekommendera andra att börja sin resa gentemot friheten att göra vad de vill i livet också! Börja med att läsa den här boken. Den uttrycker i genomtänkt bokform mycket mer av det som jag amatörmässigt och småskaligt försöker uttrycka i min lilla blogg här.

PS. Tack för era kommentarer, dem uppskattas alltid. Svar på ej publicerade kommentarer finns nu under föregående inlägg.

18 kommentarer:

  1. Bra skrivet.

    Kan rekommendera ett tal från Charles Munger (Partner på Berkshire) om världslig visdom: http://www.youtube.com/watch?v=L6Cy7UwsRPQ

    Spola fram 4 minuter för att skippa introt.

    Han berättar bland annat om hur han trots låga förväntningar levt ett lyckligt och framgångsrikt liv.

    "The thoughts of others
    Were light and fleeting,
    Of lovers' meeting
    or luck or fame.

    Mine were of trouble,
    And mine were steady,
    So I was ready
    When trouble came."
    - A.E Housman

    SvaraRadera
  2. Riktigt skönt att ha dig tillbaka på bloggen även om den kanske spelar liten roll nu. Hoppas du kryar på dig o fortsätt att blogga. Följer den slaviskt...

    /Christian

    SvaraRadera
  3. Jag älskar ditt sätt att se på livet och investeringar. Krya på dig! Är inne och kollar varje dag om du har skrivit ngt nytt:) keep up the good work!

    // William

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna för att du frisknar till...

    Mvh - Niklas

    SvaraRadera
  5. Hej - kul att ha dig back in business. Började också bli orolig.
    Krya på dig!
    Vill tillägga att det var en annan Magnus som undrade om verkstad...
    Tycker själv de är för dyra nu...
    Ska kolla ditt tips kring P/E tal.
    Magnus "som i nykomlingen Magnus"

    SvaraRadera
  6. Dollar,

    kan du inte berätta lite om dina fastighetsinvesteringar? Är det bostäder i USA du köper och hyr ut eller vad? Desto mer info desto gladare blir säkert alla :)

    /M

    SvaraRadera
  7. Hej hoppas att du blir frisk,Mycket intressant med dina fastighets investeringar berätta mera har själv köpt mark norr om stockholm i ett område är man har börjat med att dra in kommunalvatten.Har en släkting i florida som jag har pratat med vars man har hus som han hyr ut men han tycker inte att det är lägge att köpa ännu är florida orlando fel

    SvaraRadera
  8. Inspirerande läsning - jag önskar dig fortsatt lycka till!

    Sen så skulle det vara kul med lite mer ingående vad för typ av fastighetsaffärer du håller på med! Hur gör man för att tjäna stora pengar snabbt och så enkelt? :)

    SvaraRadera
  9. Hallå mycket tråkigt att du har fått hälsoproblem vad sysslar du med till vardags har läst att du har eget är nyficken i vilken bransch driver själv ett screentryckeri kombinerat med ett halvtid jobb samt försöker placera i aktier

    SvaraRadera
  10. Hej dollar,

    Helt rätt att tänka positivt oavsett situation, gäller speciellt vid motgångar. Beundrar ditt sätt att kunna hantera aktieaffärer som livets svårigheter på en beundransvärt sätt. Varje inlägg av dig är en ren inspiration för många ute och jag hoppas innerligen att du har möjligheten att fortsätta med bloggen för det finns alldeles för få i Sverige som du.

    TYW

    SvaraRadera
  11. Krya på dig! Kul att livet i övrigt fungerar bra för dig. Älskar din kommentar bättre att vara rik och sjuk än fattig och sjuk.

    SvaraRadera
  12. Krya på dig!

    Har själv fått erfara vad det innebär när sjukdommar helt plötsligt förändrar tillvaron. Man inser att tid är allt. Jag njuter varje sekund av dagen. Sen håller jag såklart med att det är bra att vara rik och sjuk. Jag skulle i och försig byta bort allt jag äger bara för att få bli frisk. Hellre frisk och urfattig än snor-rik och sjuk.

    /Sekunden



    Keep up the good work.

    SvaraRadera
  13. Ska genast ta en titt på den boken.

    Tack för en grym blogg!

    SvaraRadera
  14. Tack för snälla kommentarer.

    Robert
    Bra tips. Vis kille:)

    Christian och ni andra
    Tack:) Kommer som sagt att skriva mer sällan i år pga alla nya och tidsödande projekt. Kommer dock att uppdatera köp och sälj löpande.

    M
    Ska skriva lite mer om det snart.

    Anonym
    Florida och stora delar av USA är absolut inte fel att köpa i nu.

    Anonym
    Till vardags driver jag egna företag.

    TYW
    Tack för de snälla orden. Det värmde faktiskt:)

    Pensionär och sekunden
    Självklart är jag hellre frisk och fattig. Jag kan alltid tjäna ihop pengar igen.

    Monkey
    Läs den! Ta med på nästa resa och läs på flyget/tåget.

    SvaraRadera
  15. Du viser styrke ved åbent at berette om din sygdom - det er flot - du ønskes god vind fremover.

    Jeg læser din blogg med stor interesse.
    De bedste hilsener Ole

    SvaraRadera
  16. Ole
    Tack för det:) Jag önskar dig lycka likväl!

    SvaraRadera