onsdag 15 december 2010

Veckans affärer, försäljningar

Nu när amatörer köper och börsen rusar iväg är det säljartider för de som vill låsa in sina vinster. Easy peasy. Alla ni som sitter med svensk verkstad. Jag säger bara en sak. Sälj rubbet!! Kan lova att ni får köpa tillbaka samma aktier billigare framöver. Att köpa Atlas Copco till nära 10 ggr eget kapital är bara knäppt. Nej gör tvärtom vad alla analytiker säger. Just precis, de som rådde dig att sälja dina aktier 2008 till konkursvärderingar men som nu råder dig att köpa tillbaka dem dubbelt eller tredubbelt så dyrt. Vansinne:)

Veckans affärer har enbart bestått av avyttringar.

Sålt hela innehavet i BB TOOLS på 99 SEK motsvarande 0,4% av portföljen till 105% vinst

Sålt hela innehavet i REPSOL på 28,5 USD motsvarande 0,4% av portföljen till 30% vinst, tycker de har uppvärderats ok sen jag köpte. Nu har jag bättre alternativa användningsområden för kapitalet. Dessutom vill jag minska ner antalet aktier för att få bättre överblick och minska ner tidsåtgången till analys.

Sålt hela innehavet i ÖK (Ostindiska Kompani på danska börsen) för 179 DKK motsvarande 0,4% av portföljen till 50% vinst. Den uppvärdering jag misstänkte kunde ske här skedde ganska omgående efter min ingång. Visst kan den gå upp med 50% till men jag är ganska riskaversiv och har dessutom goda alternativa lekplatser för pengarna. Vill minimera spretigheten i portföljen och börjar med att hugga ner de grenar där jag inte har särskilt bra koll och där jag tycker att bolaget redan uppvärderats till en relativt rättvis värdering.

Sålt hela innehavet i Midway på 39 SEK motsvarande 0,4% av portföljen till en vinst på ca 60%.

Sålt hela innehavet i Novartis på 59 USD motsvarande 0,4% av portföljen till en vinst av ca 5%. försäljning av samma orsak som ovan. Alternativkostnaden är för dyr.

Sålt hela innehavet i BP på 44 USD motsvarande 0,5% av portföljen till en vinst av ca 10%. Försäljning av samma orsak som med ovanstående försäljningar. BP har gått från 38 USD till 44 USD sen köp. USD har dock försvagats med ca 5% så uppgången är knappt 10%.

Övrigt att notera

DLH har gjort en bra kursresa senaste dagarna. Hade tur i att jag upptäckte dem när de stod i 18 DKK. Ett typiskt undervärderingscase som gått enligt plan eller ännu bättre till och med. Kommer troligtvis att sälja halva innehavet på 40 DKK.

42 kommentarer:

  1. Grattis till alla lyckade investeringar!
    Jag brukar alltid sälja vinst aktier förtidigt och sitta med surdegar förlänge.
    Vilken aktie har du tjänat mest på?
    Det skulle även vara intressant att se lite historik över hur mycket bättre Dollarmiljonärens portfölj gått i jämförelse med omx.

    SvaraRadera
  2. Pronto,
    Ser fram emot att du utvecklar dina tankar om var du skall placera det nya kapitalet.
    Kullamannen

    SvaraRadera
  3. Anonym
    Tack. Mitt tips är att både sälja vinstaktier när de uppnått en fair värdering samt surdegar så fort de utvecklas åt fel håll. Mest i procent har jag nog tjänat på NewWave eller Genworth Financial, nära tiotaggare. Mest i kronor och ören blir Industrivärden med en uppgång på ca 110%. I jämförelse med index har min portfölj gått nästan dubbelt så bra fram tills 2010. Under 2010 har min portfölj underpresterat något vilket är väntat med min lågriskstrategi.

    Kullamannen
    Kapitalet placeras i fastigheter utomlands till direktavkastningar på ca 10%, med nedsida på ca 30% och uppsida ca 300%.

    SvaraRadera
  4. Eller så kan man göra som Buffett - strunta i bra bolag och rikta in sig på enastående bra bolag. Köpa i nedgång och sen aldrig sälja. Verkar ju funka det med.

    SvaraRadera
  5. Vad ar det for fastigheter utomlands du placerar i?

    SvaraRadera
  6. Hej, grym blogg! Vad anser du om AKER till dagens pris?

    SvaraRadera
  7. Anonym
    Whatever works for you:)

    Anonym
    Bostadslägenheter mer precist.

    Anonym
    Ganska lågt värderat men det är en av de mer riskfyllda aktierna i min portfölj varför jag inte skulle rekommendera att ha någon större andel av portföljen i dem. Ser det lite som en krydda.

    SvaraRadera
  8. Jag undrar om du skulle vilja ge din syn på BAC för tillfället ur en risk/reward synpunkt?

    SvaraRadera
  9. tack igen för en bra blogg. :-) Funderar också själv angående BAC, borde vara en bra investering om ekonomin återhämtar sig, eller?

    SvaraRadera
  10. aktiespartacus och mrfox
    Jag har bestämt att undvika banksektorn helt. Jag kan inte få grepp om riskerna i bolagen och det skulle krävas för mycket tid att ens börja sätta sig in i detta. Min högst oproffessionella bedömning är att rewarden är okej men risken är betydande vid stora kriser. Föredrar stabilare bolag med lägre reward men också lägre risk.

    SvaraRadera
  11. Hejsan,

    har suttit och läst igenom alla dina inlägg i natt :) Gillar din blogg skarpt och har fått många nya idéer för mitt eget sparande. Har på 5 år sparat ihop lite drygt 400 000 kr och har som mål att ha minst 1 miljon i aktier, fonder, obligationer och kontanter till 2015. Utdelningarna just nu är relativt blygsamma men när det trillar in 8-9000 kr i april/maj så är det ett välkommet tillskott i kassan och eftersom jag återinvesterar alla utdelningar så vet jag att det nästa år rasslar in 11-12 000 kr och ännu mer nästkommande år. Precis som du skriver så tar det tid att bygga upp sin förmögenhet men med hårt slit och disciplin så är det möjligt.

    Några frågor:

    Köper du utländska aktier via Avanza? Om så behöver du ringa upp deras kundservice för att handla exempelvis på tyska börsen eller kan du lägga order direkt på hemsidan?

    Har du några bra tips på fonder som är fokuserade på fastigheter i Hongkong, Singapore, Kuala Lumpur?

    Har du några bra aktier på Europeiska börser (kanske 5-10 st) med stabila utdelningar och god direktavkastning?

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Fantasktigt blogg, mest för att du tänker exakt som mig. har agerat exakt som dig, har dock inte samma kapital att jobba med ännu för att kunna investera på fastigheter utomlands, men har kollat priser på fastigheter på olika länder. Du har en bra strategi som borde löna sig. =) upptäckte din blogg när du skrev att du var evolution, klokrent sen dess. Du har bra livsfilosofi och investeringsfilosofi. Lycka till!

    SvaraRadera
  13. Tack for extremt bra blogg. Kan du utveckla mer ang. lagenhetsinvesteringarna utomlands? Jag har for tillfallet 50% aktier och 50% cash och planerar att vikta om till en tredjedel vardera av aktier/cash/fastigheter. I Sverige ser jag bara nedsida for lagenhetspriserna och funderar istallet pa att kopa i Florida. Vilket land/stad investerar du i och gor du det genom direkt kop av lagenheter eller genom nagot bolag/fond?

    SvaraRadera
  14. Anders
    Det var kul att höra:) Grattis till sparandet, bra gjort.

    Det går att köpa utländska aktier via Avanza ja. Jag skulle dock rekommendera nordnet då du slipper ringa in via telefon.

    Vet tyvärr inte några sådana fonder. Tror personligen att när det gäller fastigheter är usa lägre värderat än asien generellt.

    Jag skulle rekommendera dig att ta en titt på de 17 aktier jag har listat nederst i högerkolumnen. Stabila bolag, höga utdelningar, låg nedsida.

    Lycka till!

    Anonym
    Tack och kul att det finns folk som kan känna igen sig i tankesättet. Så länge man muterar sig själv tills man uppnått önskat resultat kan man åstadkomma vad som helst:)

    Anonym
    Tack! Du verkar resonera klokt angående fastigheter. Jag direktinvesterar i egna utvalda mindre objekt. Kan rekommendera de områden i USA där priserna fallit som mest. Låter som en vettig fördelning med en tredjedel i respektive tillgång. Jag försöker själva lägga äggen i tre korgar, aktier, fastigheter och egna helägda rörelser (vilka kan säljas om jag behöver likvida medel).
    Lycka till!

    SvaraRadera
  15. Några tankar om Astra till dagens pris?

    SvaraRadera
  16. Tack för en intressant blogg!

    En fråga, om du hade 100 000kr och vill skapa en utdelningsportfölj med
    så spridda aktieutdelningar som möjligt över året i ca 10-12 olika aktier
    vilka skulle du välja då?

    SvaraRadera
  17. Bra blogg.
    Men lite lätt varning för avsaknad av kritiskt förhållningssätt i kommentarerna :) Det som passar dig passar säkerligen inte alla.

    Det verkar ju ha gått bra för dig. Vad tror du själv det beror på att du lyckats slå index?

    SvaraRadera
  18. Anonym
    Tycker dagens pris är OK för astra. Jag gick själv in på ca 300-315 SEK för ett år sen men sålde av allt på 375. Funderar på att återköpa innehavet nu igen.

    Johan
    Troligtvis de aktier jag har listat till höger på bloggen. Mina största innehav.

    Anonym
    Jag håller med dig, får alldeles för lite kritiska kommentarer. Min strategi passar troligtvis ganska få. Typ personer som driver eget, har jämna kassaflöden, är relativt ekonomiskt oberoende, inte vill ta risker, vill bli bli rika långsamt men säkert.

    Jag har slagit index genom att köpa när folk säljer och sälja när folk köper. DVS köp när allt ser beckmörkt ut som det gjorde 2008, sälj när det börjar ljusna, dvs nu.

    SvaraRadera
  19. Hej, det skulle vara kul med lite uppföljning på din bombmatta, samt lite mer info om den. Ser även fram emot din sammanfattning av 2010.

    SvaraRadera
  20. Respekt för att du går din egen väg, i fler avseenden än investeringar som det verkar. Jag har två praktiska frågor: 1) genom vilket institut handlar du utländska aktier och till vilket courtage? 2) Vad har du för syn på rådande valutakurser och då främst euro och dollar?

    SvaraRadera
  21. Hej,

    Tack för fortsatt intressanta inlägg.

    Är intresserad av din syn på en lägenhetsinvestering i Spanien. Jag ser bra läge att investera nu - fastighetspriserna verkar ha stabiliserats efter att ha sjunkit i snitt 25% och Euron historiskt lågt värderad till kronan. På grund av allt administrationskrångel vid korttidsuthyrningar hade jag föredragit att hyra ut längre perioder och ser därför helst en investering i någon av de större städerna. Talar flytande spanska, vilket givetvis underlättar.

    Mvh,
    Viktor

    SvaraRadera
  22. Ägare säljer i nsp, hur ser du på det?

    SvaraRadera
  23. Hej!
    Min första kommentar på denna blogg, som jag läst regelbundet under hösten.

    Förvaltar själv en förmögenhet som jag inte vill ta för stora risker med men vill få att växa sakta men säkert.

    Jag tycker framförallt att din röst är bra som komplement till övrig "expertis", som har alltför kortsiktigt perspektiv i mina ögon.

    Tackar för en intressant blogg och vill som flera andra se fler inlägg från din sida.

    Vilka analysverktyg använder du främst? Särskilt vad gäller dina utländska innehav.

    Magnus

    SvaraRadera
  24. Min fråga är ur en vidare mening:
    Hur går du tillväga för att sålla fram en lämplig utländsk aktie?
    Sett din länk tex för historiska aktiekurser på msn.
    Andra länktips mottages tacksamt!
    //Magnus

    SvaraRadera
  25. Vad tror du om REC? Är det dags att öka lite?

    SvaraRadera
  26. Anonym
    En vacker dag ska jag redogöra för min bombmatta. Kan i dagsläget kort säga att den består av ca 30 mindre bolag på NYSE. Ett par av dem har konkat, några andra har stigit med flertalet 100%. Merparten står och stampar. Vi får se hur det går:) Jag kommer redovisa reslutatet oavsett utgång om 2-3 år.

    Andy
    Kan rekommendera nordnet för utländska aktier. De är bättre än avanza. Jag tycker att både USD och Euron ligger ganska rimligt i förhållande till SEK idag, på sikt kan det röra sig åt båda hållen, tycker "risken" eller uppsidan är ungefär lika åt båda håll.

    viktor
    Jag har egentligen ingen aning men min magkänsla skulle nog säga; vänta. Om spaniens fastighetsmarknad följer usas exempel så kommer du stå med en lägenhet som säljs för 50% av det du köpte den för nu om några år.. mitt råd att vänta lite. Tror inte det är så stor risk att du missar läget o allt vänder upp å blir jättedyrt snart igen.

    Anonym
    Om det vore majoritetsägaren som även driver bolaget hade jag börjat fundera men så är inte fallet.

    Magnus
    Kul med din feedback. Som du säkert också insett när man kommit upp i kapital som man mer eller mindre kan leva på så blir man desto mer rädd om sin höna som värper ens ägg.

    Jag analyserar inte överdrivet mycket med verktyg. Jag håller saker enkla, det är oftast bäst i längden. Som du läst så investerar jag i enkla bolag man förstår sig på som är lågt värderade och har goda utdelningar men samtidigt potential att växa i takt med ekonomin dvs skydd mot inflationen.

    Tyvärr verkar inte msn funka längre.. har mejlat dem om det.

    Mitt huvudtips är att börja med direktavkastningen. Sålla ut bolag med högst direktavkastning på olika börser. Endast stora stabila bolag med stabila verksamheter. Läs gärna mitt inlägg om "dogs of the dow". Min strategi liknar den ganska mycket. Historiskt har det visat sig lönsamt. Kräver inte överdrivet mycket tid heller. Välkommen med frågor eller synpunkter framöver!:)

    Anonym
    Kan vara värt en chanspost på någon procent av portföljen max enligt mig, jag har ca 0,1% i dem.

    SvaraRadera
  27. Hej igen!
    Tack för svar - jag hittade mycket bra info när jag sedan läste om vad du skrivit tidigare om "Min investeringsprocess". Bra info för mig, eftersom jag till för knappt ett år sedan inte sysslat så mycket med placeringar på aktiemarknaden. Därför följar jag din blogg med extra stort intresse.

    Vad jag funderat över är hur/var man hittar bra historik över P/E tal för en viss aktie? Det måste ju vara intressant att veta vad gäller ett stabilt bolag som tex Astra - när är P/E-talet på historiskt låg nivå? Är det årsredovisningar eller enskilda företagets hemsida man får leta efter informationen? Eller finns det bättre indikatorer att leta efter?

    Andra frågan; Avser du att sälja dina ocykliska utländska aktier (KMB, DTE, FTE, UL osv) när det börjar gå ordentligt neråt nästa gång på börserna? Eller räknar du med att ligga fullinvesterad "no matter what"? För att sedan vikta över till cykliska bolag (som antagligen sjunkit ännu mer än dina nuvarande stora poster) när du tror att index börjar bottna?

    //Magnus

    SvaraRadera
  28. Tack för svar...

    2 frågor:
    1) Var finner man bäst statistik över en akties P/E tal (historisk utveckling)? Måste väl vara en relevant faktor i ett stabilt bolag (som tex Astra Zeneca)?
    2) Avser du att ligga fullinvesterad i dina utländska ocykliska bolag (FTE,KMB,DTE,UL mfl) "no matter what"? Dvs när börserna börjar gå ner ordentligt igen? Eller kommer du att ligga mer likvid då när du anser att de tecknen på allvar infinner sig?

    SvaraRadera
  29. Hej - jag verkar ha problem med datorn - med risk för att samma inlägg nu kommer flera gånger:

    Tack för svaret på min tidigare fundering. Läst igenom ditt inlägg "min investeringsprocess" och fann mycket matnyttigt.

    2 frågor:
    1) Var söker man bäst statistik på utveckling av ett företags P/E tal historiskt (svenska och utländska bolag)? Måste väl vara en mycket relevant information för ett stabilt bolag (tex Astra Zeneca)?
    2)Avser du att ligga fullinvesterad i dina ocykliska utländska bolag (FTE,DTE,KMB,UL mfl) "no matter what"? Dvs om du ser tecken på att nu är det dags för nästa börsras - vad gör du då? Måste väl vara bättre att vara likvid då en period?

    //Magnus

    SvaraRadera
  30. Tjenare, är 18 år. Finner din blogg väldigt inspirerande. Vi har ungefär samma ambition och en liknande bakgrund.
    Men jag har sagt att jag ska försöka satsa på 80 miljoner kronor vid 50-60 års åldern. Vill ha möjligheten att pensionera mig vid 50 års åldern.

    Har även sen tidigare läst ett flertal av böckerna som du rekommenderade i tidigare inlägg.

    Har hittills sparat ihop till ungefär 120 000 kr varav runt 10 000 kr kommer att spenderas på en resa. Började på min aktieportfölj för cirkus tre månader sen.

    Börjar förhoppningsvis på en högskola detta år, kommer förmodligen bo hemma större delen av studietiden. Så jag funderar på att ta studielån och sätta in i aktier.
    Förhoppningsvis stöter jag även på någon likasinnad på högskolan att starta upp något typ av företag med. Jag hoppas på att ha min första miljon inom 10 år i alla fall.

    Jag gillar idén att leva sparsamt de första åren, för att sedan börja unna sig mer resor och dylikt i och med att beloppen du sätter in kommer att göra mindre och mindre skillnad på slut summan allteftersom tiden går.

    //Lynch.P

    SvaraRadera
  31. Hej bra blogg vore kul och se vad har för gav kurs på dina inköp.Vad tror du om framtiden i världen får vi en dipp eller långsam återhämtning som blir mycket långsam.

    SvaraRadera
  32. Hej! Följer din blogg och tycker den är klockren!

    När kommer nästa inlägg, går runt och väntar...

    SvaraRadera
  33. NSP tok dyker idag, är det öknings läge tycker du? Eller bör man avvakta rapporten? Är du fortfarande lika positiv till NSP som du var förut?

    SvaraRadera
  34. Ska vi inte vara djupt oroade att USA kommer att nå lånetaket i mars?

    SvaraRadera
  35. Ser fram emot nästa inlägg. Intressant utveckling på börsen idag, nsp -7,8% sanofi och telefonica upp 5%.

    SvaraRadera
  36. Hej!

    Tack för en intressant blogg. Funderar över din kommentar angående verkstad, varför tycker du man ska sälja allt? SJälv ligger jag ganska tung i branschen och har inte haft för avsikt att ändra på det. Men ditt inlägg har satt grillor i huvudet på mig...=)

    /Magnus

    SvaraRadera
  37. Hur är dina tankar för NOTE, har du någon rikt-kurs där du tänker sälja?

    Har du planer att öka i nsp? Dom sjönk ordentligt i slutet av förra veckan.

    / Johan

    SvaraRadera
  38. Nu börjar det bli riktigt länge sedan det kom en uppdatering.
    I den positionen jag är nu som läsare är det givetvis inte rätt att kräva uppdateringar av upphovsmannen, men det är inte för inte man börjar bli lite orolig för om det hänt något.
    Hoppas allt flyter på som det ska!

    ///EDL

    SvaraRadera
  39. Var är du? Saknar dina inlägg!

    SvaraRadera
  40. Hej,

    Varför tycker du att man ska sälja allt i verkstad? Vad tror du om dagens stora tapp på börsen?

    SvaraRadera
  41. Hej, verkar ha blivit en liten bloggsvacka här. Ser fram emot din sammanfattning av 2010. Det vore även kul att höra din åsikt om REITs (t.ex. http://finance.yahoo.com/q?s=NLY&ql=0). Ser fram emot nästa inlägg!

    SvaraRadera
  42. Magnus
    P/E tal över bolag kan du själv räkna ut genom att kolla upp fakta i årsredovisningar. Bloggaren 20/40 har gjort ett bra jobb med massa fakta som jag kan rekommendera annars.

    Jag skriver inget i sten angående framtida strategier. Min utgångspunkt är dock att jag säljer av åtminstone en del av dessa ocykliska bolag och köper mer cykliska bolag vid ett större börsfall. Det är det mest troliga.

    Jag tycker verkstad ser mkt mkt dyrt ut om man ser till 5 års justerade P/E tal. Därav min rekommendation.

    Tack för dina kommentarer!


    Lynch
    Kul att höra. Jag tror att du kan lyckas betydligt tidigare än du tror. Varför inte sikta på 500 000 om 2 år, 1 mkr om 3 år, 10mkr om 5 år och 80 mkr lagom till 30 årsdagen? Vore inte det något? Kanske till och med värt att offra lite tv-tittande och sena nätter på krogen?:)

    Läs boken jag rekommenderar i mitt senaste inlägg. Jag tror att den kan falla dig i smaken.

    Anonym
    Jag tror och hoppas vi får en dipp.

    Anonym
    Kul att höra att du tycker något av det jag skriver är läsvärt. Inläggen blir troligtvis mer glesa i år pga mkt resande och mkt jobb.

    Anonym
    Så länge jag har kvar innehavet tror jag risk/rewarden är god i NSP.

    Lars
    Ingen aning:)


    Johan
    NOTE behåller jag tills de står i 20 åtminstone eller något oväntat fundamentalt händer. Se kommentar om NSP ovan.

    EDL
    Se nytt inlägg om dagens tillstånd. Tack för din omtanke:)

    Anonym
    Jag kommer nog uppdatera mig mer sällan 2011 än 2010 av tidsskäl. Jag känner inte att jag vill skriva bara för att skriva utan vill ha något att säga som känns betydelsefullt. Samt löpande redogörelse över köp och försäljningar förståss. Har ingen åsikt om REITs, har inte undersökt dem.

    SvaraRadera