tisdag 25 januari 2011

Månadens affärer

Under månaden som gått har en del affärer gjorts. Främst har aktier sålts då jag anser att de antingen uppnått en rimlig värdering eller så tycker jag att de är för svåranalyserade och vill ta hem vinsten. Här är affärerna uppradade.

Ökat i Telefonica med 100% på 67 USD. TEF motsvarar efter ökning ca 4% av portföljen. Direktavkastning på 7,5%. Stabil bransch, Tillväxtingredienser. Låg nedsida. Nu har aktien precis splittats i 3. DVS för varje gammal aktie man hade får man 3 nya.

Sålt hela innehavet i DIAGEO på 76 USD till 25% avkastning motsvarande 2% av portföljen. Säljer DEO på all time high och ett forward P/E på ca 17. Jag har dels investeringar som troligtvis kan ge högre avkastning dels kan jag tänka mig att köpa tillbaka DEO om den blir billigare igen. Det är ett av mina favoritbolag sett till verksamhet.


Sålt hela innehavet i East Capital Explorer motsvarande 0,8% av portföljen på 91 SEK till en vinst av ca 120%. Svåranalyserat och höga avgifter gör att jag säljer nu då jag är nöjd med vinsten.

Sålt hela innehavet i Vitrolife på 40 SEK motsvarande 0,4% av portföljen till en vinst av ca 30%.

Sålt hela innehavet i Amer Sports på 10,5 EUR motsvarande 0,4% av portföljen till ca 80% vinst

Sålt hela innehavet i JCDECAUX på 23 EUR motsvarande 0,4% av portföljen till 120% vinst

Sålt 25% av innehavet i Uponor till ca 50% vinst.

Sålt hela innehavet i Vodaphone på 28 USD motsvarande 0,8% av portföljen till ca 40% vinst

Sålt hela innehavet i Capman på 1,75 EUR motsvarande 0,6% av portföljen till ca 35% vinst

Köpt valuta, USD till kurs 6,62 för motsvarande 20% av portföljen. Tycker att USD är billig nu och behöver USD till framtida investeringar så passar på att låsa in dem till en kurs jag är nöjd med.

Mina aktieinvesteringar är nu fördelade på olika valutor ungefär såhär: SEK- 10%, EUR-40%, USD-40%, NOK och DKK-10%


Noterbart i övrigt är att Norske Skog rusat med ca 100% på kort tid. Tyvärr sålde jag av merparten av mitt innehav för något kvartal sedan. Har kvar en liten post motsvarande ca 0,8% av portföljen. Detta är inget jag grämer mig över överdrivet mycket. Bättre att göra ungefär rätt än exakt fel.

7 kommentarer:

  1. Hej jag ser att du har nsp som en av dina största innehav vad är det som du ser hos dem som gör att du tror så mycket på dom

    SvaraRadera
  2. Hej, gillar att du citerar Buffett men Buffett har inga fina ord om dollarns framtid. Luktar inflation och Buffett har varnat, jag skulle ta honom på hans ord, inte ofta han har fel.
    Gillar bloggen, kan du inte berätta lite hur du gjorde för att bli dollarmiljonär och hur lång tid det tog, vore mycket intressant.
    Lennart

    SvaraRadera
  3. Kul att jag köpte in telefonica till exakt samma kurs som dig :). Kommer det komma någon sammanfattning av 2010? Keep up the good work!

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Jag måste säga att vi delar syn i mycket kring investeringar. Själv är jag relativt fokuserad på aktier även om det just nu tycks finnas få intressanta möjligheter på Stockholmsbörsen. Vad tror du om Aeropostale, ARO? Du kan se mer på min blogg där jag utvecklar resonemanget.

    http://scandinavianspruce.blogspot.com/

    /S

    SvaraRadera
  5. Anonym
    Har skrivit om det förut men som sagt så ser jag- Låg värdering (P/S-tal och P/E-tal), stark insiderägare, starkt varumärke, stabila intäkter. Inga garantier finns men jag tror risk/rewarden är god fortfarande.

    Lennart
    Jag är inte heller säker på dollarns framtid. Jag växlar dock endast till dollar för att köpa reala tillgångar i dollar. Det är ingen placering i valutan på längre sikt.

    Anonym
    Grattis, jag tror att vi har gjort ett bra köp. Tror inte det blir någon speciell sammanfattning tyvärr..

    Spruce
    Du verkar ha nosat upp ett fint bolag där. Efter att ha snabbläst lite om det verkar det ha helt okej potential. Ett tillväxtcase mer än ett undervärderingscase. Jag skulle troligtvis kunna ta in dem i min egen portfölj på en 0,2-0,5%-ig andel.

    SvaraRadera
  6. Äger du Telefonica fortfarande? Har du fått utdelning för våren 2011? Var inte den för några veckor sedan?

    SvaraRadera
  7. Hej. Tack för en väldigt bra blogg. Efter den senaste tidens fall i Rottneros så börjar jag intressera mig för bolaget. De liknar NSG som du varit inne i tidigare. Värderingen är på en tredjedel av det egna kapitalet. Nettokassan motsvarar 3/4 av market cap. Resultaten är negativa, men kassaflödena för det mesta positiva. Jag har tittat lite snabbt på bolaget och kommit fram till att en årlig utdelning på 10% av nuvarande marknadsvärde inte alls är otrolig och om bolaget repar sig så finns en trevlig uppsida på kursen. Vad tror du?

    SvaraRadera