torsdag 18 februari 2021

Big short

 



Idag kom de officiella rapporterna ut för Q4 2020 som redovisar hur mina personliga favorit-investerare har justerat sina portföljer. Jag brukar kolla dessa på whalewisdom.com för övrigt om någon undrar.

Till min glädje så hade Buffet ökat i Olja, Läkemedel och Bank-sektorerna. Exakt de sektorerna jag själv ökat i tidigare under 2020. Känns betryggande att jag tänker liknande som Buffet utan att veta i förväg hur han resonerar. Eller så har han koll på mig :D Ännu roligare var det att se att Dr Michael Burry, som ni kanske känner igen från Christian Bales gestaltning i "The big short" filmen, hade initierat två relativt stora positioner i samma relativt okända under radarn-bolag som jag köpt på mig under 2020. Nämligen PrisonReit aktierna GEO och CXW. Två doldisbolag som är ordentligt opopulära och hatade av marknaden just nu. Sånt älskar man ju som contrarian:) Biden förbjöd precis federala myndigheter att förnya fängelsekontrakt, det rör dock endast ca 10-20% av deras kontrakt så worst case ser jag en nergång för deras omsättning på 10-20%, men jag skulle tro att de kan ompositionera dessa fastigheter alternativt sälja av dem till myndigheterna. 

Jag är också medveten om att det inte är ett självändamål att vara contrarian, det gäller att ha rätt också. Dock behöver man inte ha rätt varje gång, då det oftast lönar sig med flera 100% när man har rätt. En annan aspekt som är viktig är såklart positionsstorlek. Desto större risken för total wipeout i innehaven, desto mindre procentuell positonsstorlek i portföljen. När det gäller dessa aktier hade tydligen Mr Burry ungefär samma riskanalys som mig och har anpassat positionen någonstans runt 4% av totala portföljen. Jag skulle nog inte vilja ha en mycket högre procentuell andel än så. Åtminstone inte om ens portfölj utgör mer än 5 ggr ens årsinkomst eller däromkring.

I övrigt utbildar jag mig vidare i teknisk analys och börshistoria för att kunna bilda mig så bra uppfattning som möjligt om framtiden. De tekniska traders jag följer är Henrik Hallenborg på Börstjänaren, Avi Gilburt på Seeking Alpha samt Chris Vermuelen på Twitter. De ger en bra nyans till min fundamentala analys.

Om jag hade en pistol mot huvudet och var tvungen att gissa vad som skulle hända härnäst så skulle jag gissa på en ordentlig blow off toppformation innan vi får en ordentlig bear market. Jag brukar alltid både köpa och sälja för tidigt så ska försöka hålla mig den här gången både med att sälja av innehav och att köpa när det rasat.

I veckan sålde jag mina innehav i SPG på 109 USD (100% vinst), samt i Wells Fargo på 37 USD (60% vinst). Har istället ökat på i MLP-sektorn i USA (Inköp av PAA, SHLX, AMLP, MLPX, ET). Samt lite nya köpoptioner i URW som fortfarande ligger ca 75% under sina toppnivåer kursmässigt (äger Mall of Scandinavia bland annat för er som är Stockholmsbor).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar