torsdag 8 april 2021

Cash allokering

 



Att investera på börsen behöver inte vara svårt. Det krävs bara tålamod. Följ ovan indikator och köp för allt du är värd när cash nivåerna når 35-50%. Det händer i snitt en gång vart tionde år så inget för de som inte har tålamod. När sedan börsen återhämtat sig som den alltid gör så är det bara att öka sin egen cash allokering igen till åtminstone 10-30%. 

Själv har jag nu lagt mig i cash till 30% (vilket är den högsta cash nivån jag haft sen 2007) och väntar in det ofrånkomliga raset, oavsett när det kommer, oavsett om det kommer gå snabbt eller långsamt. Jag vet bara att när ovan indikator når 35-50% så köper jag. 

Jag köpte 2002-2003 utan att egentligen ha koll på indikatorer men det kändes bara billigt. Samma sak 2008-2009 och 2020. Nu är frågan bara hur högt den här toppformationen ska nå innan det svänger. 

Blir spännande att följa. 

Mitt främsta råd nu är att se till att ha minst 20-30% redo i cash inför kommande ras. 

Sen finns såklart möjligheten att det blir en sorts Japan-nedgång där vi inte får någon återhämtning på 20-30 år. Därav vikten att vara diversifierad över olika länders index. Jag har gått in lite smått i Turkiet, Polen, Mexico, Singapore och Pakistan än så länge. Men kommer öka vid nästa nergång i dessa emerging markets, förutsatt att de också rasar då men det brukar de göra när pappa USA har problem:)





2 kommentarer:

  1. Hej. Intressant som vanligt. Hur ser du på en eventuell kommande hyperinflation, har du placerat för att skydda dig?. Man pratar om The great reset, är det något som du har några tankar om.

    SvaraRadera
  2. Hej intressant som vanligt, hur ser du på en eventuellt kommande hyperinflation har du placerat för det?. Man pratar om The great reset, har du några tankar om det.

    SvaraRadera