torsdag 30 november 2017

Uppdatering av portföljen

Kära dagbok.

Det är väl på tiden för en uppdatering av ämnet för bloggen, nämligen investeringsportföljen.

Risken med att vara investerad i aktier är i nuläget hög vågar jag påstå.

Jag håller mig utanför börsen tills vidare då alla varningsklockor ringer. Ett bra mått för att mäta om börsen är övervärderad är Schillers PE (länk). Enligt detta P/E tal är börsen tydligt övervärderad och genomsnittlig avkastning för de som investerat till dagens P/E nivåer historiskt har varit väldigt låga sett över en tioårsperiod. Följande inlägg ger en ganska bra bild över detta sammanhang (länk).

Min portfölj är till 99% viktad mot reala fastigheter i USA där jag kan addera värde på egen hand genom förädling/renoveringar. Man kan anse att detta lutar mer åt en affärsverksamhet än rena investeringar vilket till viss del stämmer men jag kan också när jag vill pausa utvecklandet av fastigheterna och enbart samla in hyresintäkterna som i det fallet skulle ge en direktavkastning motsvarande ca 5-6% utöver inflationen (räknar med att fastigheternas värde exkl hyresintäkter håller ungefär samma takt som inflationen)

Under början av 2018 kommer jag att börja sälja av fastigheter för att bygga upp en större kassa inför eventuella börsras. Jag misstänker att det kan börja svaja inom 1-3 år, dvs någon gång runt 2019-2021.

Även ett ras på den svenska bostadsmarknaden vore intressant då jag gärna skulle investera mer på hemmaplan av logistiska skäl. Det är stor risk att bostadspriserna går ned med 30-60% ifall vi får högre räntor framöver.

Kryptovalutorna som är på modet idag har jag helt ignorerat. Jag går efter devisen att enbart investera i sådant jag förstår mig på och kryptovalutor förstår jag inte alls hur man ska värdera och jag är tveksam till att någon gör det.

Lyckönskningar åt er alla.

PS. Kom ihåg att aldrig riskera pengar du inte har råd att förlora.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar