söndag 21 februari 2016

Marknadsläget



Åter till bloggens ursprungliga tema. Ekonomi och finans.

Sedan 2012 har jag varit till största delen utanför aktiemarknaden och legat stilla i mina fastighetsinvesteringar. Nu börjar jag se vissa intressanta möjligheter i marknaderna igen.

Min förhoppning är att vi får en större krasch i stil med 2008. Då kommer jag att gå in med 20-30% av totalt investerbart kapital på finansmarknaden. Om det blir så är jag dock inte övertygad om. Det viktiga är att vara redo inför alla möjligheter och vara beredd att göra bra affärer oavsett vad som kommer i ens väg. Om kraschen uteblir så blir det inga större börsinvesteringar utan jag fortsätter att göra bra intäkter på fastigheterna. Däremot om börsen kraschar så kommer jag att sälja av de minst lönsamma fastigheterna och möjligen belåna ett par fastigheter för att satsa i aktier.

Redan nu innan vi har fått en större krasch så ser jag dock några mer spekulativa möjligheter vilka jag funderar på att initiera inom kort. Följande finner jag intressant i dagsläget:

- Oljeriggsektorn
Har redan köpt små lotteriposter i Seadrill (GAV: 22NOK), Transocean  (GAV 8,8USD) och Fred Olsen Energy (GAV 55NOK). Motsvarande ca 0,2% av mitt totala kapital. Ser det som god risk/reward och kul gambling. Risken är konkurs men rewarden är 3-10 gånger investeringen, alltså räcker det att en av de tre bolagen överlever för att det ska bli en bra affär.

- Gruvbolag
Vissa bolag är väldigt lågt värderade historiskt. Har redan köpt mindre poster i AngloAmerican (GAV 3.60GBP) och Vale (GAV 2,85USD) vilka jag ser som mest undervärderade. Har även köpt en fond för att öka riskspridningen, Allianz Metal and Mining fund. Funderar på att köpa i ETF'en PICK också om den dippar ner under 6-7USD. Även ETF'n COPX kan bli intressant. Ser de svenska bolagen Lunding mining och Boliden som relativt övervärderade jämfört med de internationella bolagen.

- Naturgas
Funderar på att initiera en position i ETF'n FCG som består av mestedels amerikanska naturgasproducenter. Naturgasen handlas till historiskt låga nivåer och jag ser denna ETF som det bästa instrumentet för att positionera sig infor en återhämtning. ETF'n UNG har problematiken med "contango" som uppstår i ETF'er som köper terminskontrakt. Därför undviker jag alla terminkontraktbaserade ETF'er.

- Norska kronan
Har redan köpt Norska kronor för motsvarande 1% av totalt kapital. Gick in lite väl tidigt och har ett GAV på 1,05 SEK. Planerar inte att öka positionen då jag ser mer värde i ovanstående sektorer. Möjligen säljer jag av NOKen med en mindre förlust och köper mer i ovan.

- Europeiska banksektorn
Här är jag mer tveksam till värdet och jag ser det enbart som en krydda. Historiskt sett bör de vara väldigt lågt värderade men jag är dåligt insatt i sektorn och kan inte värdera risken. Möjligen kommer jag att köpa en mindre post i ETF'en EXX1.DE vilken har bra exponering mot de lägst värderade bankerna i EU.


I övrigt tycker jag att det mesta som erbjuds av MR Market är relativt rimligt till övervärderat.




1 kommentar:

  1. Hej! Klokt synsätt, man ska vara beredd och låta möjligheterna komma till sig istället för att jaga dem. Håller med dig om att aktier är rimligt till övervärderade ännu. Du som sitter på fastigher har ju ett utmärkt utgångsläge ifall vi kommande år får något som liknar 2008.

    SvaraRadera