fredag 10 december 2010

Veckans affärer m.m.

Det nya investeringssparkontot som har lanserats verkar sådär enligt mig. Det enda positiva är väl att man direktäger aktierna och att det verkar gå att dra av skatten på utländska utdelningar. Minus på att det blir högre avgift. Om statslåneräntan går upp mot 7% så är den årliga avgiften över 2% vilket känns ganska saftigt. Det är ju ytterst tveksamt om aktierna presterar bättre i en sådan högräntemiljö.

Vill tipsa om en artikel rörande bobubblan i Sverige och andra delar av världen - megabubblan

Intressant genomgång av hur det ligger till och vilka nedsidor som finns. Jag håller helt med om att nedsidan ligger på mellan 10-30tkr /kvm i sthlms innerstad. Uppsidan däremot bör vara väldigt begränsad. Säg 60-70tkr/kvm. God risk/reward??


Några affärer har gjorts senaste veckorna.

Sålt resten av Vostok Nafta motsvarande 0,3% av portföljen till ca 50% vinst på 30 SEK. Tveksam pga deras stora exponering mot Black Earth farming som jag är skeptisk till.

Köpt tillbaka Transcom motsvarande 0,1% av portföljen på 16 SEK, sålde ca 75% av mitt innehav i Transcom för något år sedan på runt 35 SEK så det känns som en vettig handling att återköpa dem nu mer än hälften så billigt, bolaget är ju fortfarande det samma.
Förhoppningsvis så går den upp till 35 SEK igen. Köpa på runt 15, sälja på 35, köpa på 15, sälja på 35. Självklart inte skrivet i sten att så sker men jag vill mena att risk rewarden är god och chansen att utfallet blir som jag önskar är större än 50%.

Ökat i Telefonica med 50% på 65 USD. stabilt bolag, intressant exponering mot latinamerika. bra direktavkastning.

Ökat i France Telecom med 15% på 21 USD. ökningen är i absoluta tal lika stor som ökningen i Telefonica ovan.

Minskat i Norske Skogsindustrier med 60% på 12 NOK. När det gäller skräpbolag vill jag inte vänta för länge på en vändning, om det går tillräckligt lång tid utan att det händer något så är det dags att börja fundera på om bolaget verkligen har någon långsiktig framtid. En lärdom från John Templeton. Det finns fortfarande mycket bra potential i NSG men det går långsammare än jag trott från början. Därför minskar jag ner innehavet så att det är i nivå med mina andra mindre poster i chansbolag, t.ex. NOTE, Partnertech, DLH, Dole, Chiquita, Transcom, Midelfart, ÖK, Head, m.fl.


Bolag som jag funderar på att sälja är BB TOOLS, Aker Seafood, Capman, East Capital Explorer. Anledningar är att jag inte är särskilt insatt i dem och jag har redan gjort en vinst i dem allihop ifall jag säljer idag. Anledning att vänta är. BB TOOLS kan fortfarande lyfta marginalerna ett snäpp vilket skulle påverka kursen med kanske 25-50% upp. Aker Seafood kan troligtvis rycka upp sig en del också men där äger jag dem genom Aker ASA redan. CAPMAN är ganska svåranalyserat men har iaf en bra hävstång i sin private equity modell. Frågan är hur stora risker de har. Jag kommer troligtvis att sälja dem på 2 Euro om inte förr. East Capital Explorer väntar jag med att sälja tills de kommit med sin nya utdelningspolicy, eventuellt gör de en större engångsutdelning vilket kan ge kursen en skjuts uppåt.

8 kommentarer:

  1. Tack för bra blogg!

    Dags o öka i NOTE? öresund som ägare, Vd Från öresund, tror inte dom kommer låta bolaget gå i KK direkt... Insider som ökade nyligen.. allt känns bra!!

    SvaraRadera
  2. Gällande bobubblan. Risk/reward är som du påpekar inget vidare. Men vart ska man bo?

    SvaraRadera
  3. Anonym
    Note utgör ca 0,7% av min portfölj. Det tycker jag är lagom i en lågriskportfölj. Mkt god risk reward i NOTE absolut.

    Anonym
    I hyresrätt givetvis:) Det är ingen mänsklig rättighet att bo i bostadsrätt i vasastan.

    SvaraRadera
  4. När ska du skriva om dina fastigheter mer detaljerat? :)

    SvaraRadera
  5. aktieutdelningar
    Kommer nog inte att skriva särskilt detaljerat om fastigheterna i sig. Vad jag kan säga är att nettoavkastningen ligger runt 10% i snitt (5-15%). Vill ju inte ha in konkurrerande investerare på mitt grönbete:)

    SvaraRadera
  6. Detta med investeringssparkonton blir ju ändå en attraktiv sparform då grundskatten blir likvärdig med en kapitalförsäkring. Om man då, som du skriver, får rösträtt och tom en fördelaktig utdelningsskatt så vinner investeringskontot på sikt mot KFn.

    SvaraRadera
  7. Tack för en bra Blogg!

    Ang Telefonica. Har följt detta bolag också ett tag. Nu ser jag att i dagarna så har kursen gått ner till ca 24-25usd.
    Hur kommer det sig?

    SvaraRadera
  8. Anonym
    De har gjort en aktiesplitt. Dvs du får tre gånger fler aktier men till en tredjedel av värdet.

    SvaraRadera