måndag 21 juni 2010

Veckans affärer

Jag är nu inne i en fas då jag skramlar fram pengar från olika håll och kanter.
Det har dykt upp investeringsmöjligheter inom fastigheter som har potential att ge direktavkastning på 10-15% per år plus eventuell värdestegring som kan köpas till ett pris 60-80% under vad folk betalade för 5 år sedan. För att få tid och pengar till detta så passar jag på att trimma ner min aktieportfölj något. Dels för att få mindre bolag att ha koll på, dels för att realisera vinster.

I veckan såldes:

Hela innehavet i Statoil (avkastning ca 20%) Såldes pga troligtvis minskande oljetillgångar och för dålig koll på deras möjligheter att växa i framtiden.

Hela innehavet i EDB Business Partner (avkastning ca 30%) Såldes pga ökad konkurrens av utländska IT-konsulter från Indien t.ex, samt pga nyemission och fusion som kommer spä ut ägandet.

Halva innehavet i RoyalUnibrew (avkastning ca 160%) Såldes pga relativt dålig koll på bolagets framtidsutsikter och har redan fått en avkastning jag är nöjd med. Säljer andra halvan om kursen går upp lite till.

Dessa försäljningar motsvarar tillsammans ca 1,5% av min totala portfölj. Jag kommer fortsätta att rannsaka portföljen och avyttra aktier i bolag jag har dålig pejl på eller inte tror på längre.

Gällande börsutvecklingen generellt på Stockholmsbörsen så känns dagens nivåer rimliga i vissa aktier t.ex. SCA, Astra, Securitas m.fl. Däremot tycker jag mycket inom verkstad ser dyrt ut, t.ex. Volvo, Sandvik, SKF, Atlas, Assa känns alla dyra. Blir lite orolig för att Industrivärden ska köpa mer i Volvo till dagens höga kurser. Förstår inte att de inte köpte mer när kurserna var nedkörda i källaren. Med tanke på deras förhållande till sin stabila husbank SHB borde de kunnat få tillgång till finansiering när den behövdes som mest kan jag tycka.

Jag tycker att hela historien med BP är en bra ögonöppnare. Man måste alltid vara beredd på att det oväntade kan hända i ens företag/aktier. Personligen hade jag sålt BP direkt när jag fick reda på läckan om jag ägde dem. Se bara på vad ABB's asbestproblem gjorde med deras aktiekurs. Bättre att sälja med en 5-10%ig förlust direkt när nyheten kommer än att sitta kvar och kanske ha svårt att sova en lång tid framöver.

Den enda aktien jag själv känner en viss osäkerhet över av mina egna innehav är Nokia. I mina ögon är aktien idag lågt värderad i relation till dess intäkter, marknadsposition och framtidsutsikter men å andra sidan är jag väldigt dålig på teknik och jag vet hur snabbt skiftena inom teknik/IT sker. Ena året Altavista nästa Google. Ena året Ericsson, andra Nokia, tredje Apple? I fortsättningen kommer jag att hålla mina positioner i teknikintensiva bolag minimala. Anledningen att köpa Nokia för mig var dock aldrig deras möjligheter att konkurrera med Apple. Deras starka sida enligt mig är dominansen i Indien, Kina, etc. Nokia utgör idag ca 0,7% av min totala portfölj. Orealiserad förlust i Nokia ligger på ca 0,3% av portföljen. Jag kommer dock att behålla Nokia då ingen onaturlig händelse i klass med BP's oljeläcka har skett som kan vara helt ödesdiger för företaget.

10 kommentarer:

  1. Fastighetsinvesteringen i synnerhet och dina tankar kring fastighetsinvesteringar i allmänhet får du gärna utveckla vidare kring!

    SvaraRadera
  2. 60-80% under vad folk betalade för 5 år sedan.... Hmm låter för billigt för att vara sant. Är det en skabbig villavagn som behöver ommålning eller är det lägenheter, hus? Nyfiken blir man ju. Du berättar väl kanske när affären är i hamn. Tack för en bra blogg som jag följer spänt/christian

    SvaraRadera
  3. Hej, Låter som en väldigt intressant fastighetsinvestering. Själv går jag och funderar över Spanien eller Florida...Borde definitivt vara köpläge där nu...

    SvaraRadera
  4. Ett annat alternativ med tanke på BP, är att
    vänta på "den svarta svanen" som Nassim Taleb skrev om. I stället för att köpa H&M och sitta och oroa sig för att något ska gå snett(vilket det alltid gör förr eller senare), så bidar man sin tid i väntan på att svanen visar sig.
    Det fullständigt otänkbara sker faktiskt oftare än man tror. Gör svanen till din vän.

    /Daniel

    SvaraRadera
  5. J & Christian
    Ska försöka berätta lite mer när affären är i hamn efter sommaren.

    Anonym
    Det finns goda möjligheter i främst USA enligt mig.

    Daniel
    Jag håller helt med dig. Jag kommer att köpa in mig stort i kvalitetsbolag när de råkar ut för något oförutsett som är starkt negativt men inte helt livshotande. H&M, PG, Pepsi med flera, bara att vänta ut dem, förr eller senare händer det.

    SvaraRadera
  6. Ordinarie konto i början, det bästa (helt gratis-löpning, transfers etc.) och en andra står för en mindre kostnadsbesparingar såsom belopp på 50 000 kronor. Vad rekommenderar ni?

    SvaraRadera
  7. Kan någon utveckla det där med "den svarta svanen" lite? Googlade men det kändes rörigt...

    Mvh/Johan

    SvaraRadera
  8. Sorry, måste ha googlat knasigt. Nu vet jag vad en svart svan är och jag kan bara instämma. Sen tror jag mer på att hålla en del av likviditeten beredd inför såna händelser, än att satsa stort i dessa fall (!) när de dyker upp.

    Mvh/Johan

    SvaraRadera
  9. Vad tycker du om senaste tidens nedgång? Passar du på att köpa på dig eller ligger du still i båten? Tänker på tex AKER som droppat +10% sen du bloggade om att du köpt in dig.

    SvaraRadera
  10. Johan
    Jag välkomnar senaste tidens dipp med öppna armar. Senast idag ökade jag på ännu mer i Aker Asa på 103 NOK(+15% på innehavet). Har även ökat i Eon, Total, Lafarge, NSG, NSP och Veolia senaste veckan. Har som tidigare skrivit utrymme att handla för motsvarande ca 50% av portföljens värde idag. Jag blir väldigt glad om jag får köpa riktigt billigt för dessa pengar. Det finns en hel del som redan ser riktigt attraktivt ut i dagsläget. Mer om det senare.

    SvaraRadera