måndag 7 juni 2010

Bostadspriserna



Är det rimligt att en lägenhet för en normal familj inne i Stockholms stad skall kosta 5 Mkr?

Vad blir 5 Mkr fördelat över säg 60 år som man kan tänkas bo där.

Om man räknar med en genomsnittlig ränta på 5% över tid så blir det 15 Mkr (15Mkr i ränteinbetalningar exkl skatteavdrag).

Om man antar att en genomsnittslön ligger på 30000(bruttolön) idag och lägger ihop alla löner (40 arbetsår) så blir det 14,4 Mkr.

Är det rimligt att lägenheten skall kosta mer än en livstidslön?

Vill du jobba hela ditt liv för att äga en lägenhet i Stockholm?

Är en bostadsrätt i Stockholm "meningen" med att leva för dig?

När du ligger på din dödsbädd och tittar tillbaka på ditt liv, var det då den där bostadsrätten i Stockholm du jobbade hela livet för att betala du verkligen blev lycklig av?

Personligen skulle jag aldrig köpa en lägenhet i Stockholm idag och jag hoppas för er skull som gör det att ni inte får lida allt för svåra konsekvenser.

Jag vet att den här beräkningen haltar pga löneökningar, eventuella värdeökningar på lägenheten, räntesatsen, beräkningen är enbart på en lön etc. Men jag räknar aldrig exakt på saker då det aldrig blir exakt som man räknar ändå. Jag har hellre ungefär rätt än exakt fel. I det här fallet tror jag att någonting måste hända. Vi måste antingen få hög inflation som "äter upp" priserna eller ett boprisras i Stockholm.

Jag anser att en halvering av priserna skulle vara befogad för att de skall hamna på en rimlig nivå. Dvs någonstans mellan 25-30000/kvm vore rimligt enligt mig.



I aktieportföljen har några få förändringar skett sedan sist, mestedels ökningar under dippen:

Ökning i Aker ASA på 122 NOK (+50% av befintligt innehav)
Ökning i Unilever på 26 USD (+120%)
Ökning i Deutsche Telecom på 11 USD (+30%)
Ökning i Telefonica på 55 USD (+50%)
Ökning i Total på 45 USD (+100%)

Minsking i Kraft foods på 29 USD (-20%)


Planerar nu att dubbla innehavet i Lafarge (Fransk cementjätte med god exponering mot emerging markets och bra direktavkastning) om den dippar ner mot 42-44 Euro.

Kommer även dubbla innehavet i Eon om den dippar ner runt 22-23 Euro.



Under tiden tickar mina löpande kassaflöden från mina privatägda verksamheter in och sedan jag startade bloggen har snart 250000kr i fritt kassaflöde trillat in, redo för att sättas i arbete antingen på aktiemarknaden eller för fastighetsinvesteringar. Outnyttjade krediter kan uppskattas till ca 3 Mkr.

Nu slog jag till och dubblade upp i Eon också på 23 Euro.

13 kommentarer:

  1. Detalj: En familj, dvs två löner, dvs Intäkt 30 M , Kost 15M.

    Annars håller med i resonemanget.

    /Peso

    SvaraRadera
  2. Visst, men man får se boendet som en kostnad.

    Räntekostnaden blir konstant (om man antar 5% hela tiden).

    Rimligtvis ökar genomsnittslönen med 2-3% per år.

    Håller dock med om att man kan göra bättre saker för sina pengar än att köpa en kostnad.

    /FC

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg om bostadsmarknaden. Det är egentligen inte så komplicerat, men många susar runt bland små moln och "gör som alla andra gör" och tror att en dyr bostad är meningen med livet.

    Hur fungerar din omviktningsstrategi? Ser att du har börjat köpa igen i nedgången. Det var inte så längesedan du sålde av små delar av innehavet. Fungerar det som tänkt? Hur går din "Dogs of the Eurostoxx-portfölj?". Alltid lika intressant att följa din blogg.

    Mvh / Johan

    SvaraRadera
  4. Alltid intressant att föllja din blogg.
    Din åsikt om hq?

    SvaraRadera
  5. Johan
    Tack:) Det är väl mänskligt att göra som nästa person i raden antar jag.. utan alla som säljer när det är panik eller köper på toppen skulle det va svårt att göra bra affärer så man får vara tacksam.

    Omviktningsstrategin fungerar utomordentligt. I takt med att aktierna går ner i pris har dollarn gått upp i vissa fall mer i andra mindre. T.ex. i Kimberly Clark som jag ökade ganska kraftigt i när aktien stod i ca 60 USD och USD/SEK var ca 7, har gått upp med 15% i SEK sedan det här lilla raset. Varför jag nu säljer av den och viktar om till sådant som rasat istället, t.ex. Eon, Total och Aker. Får hoppas att det rasar lite mer så att man kan storköpa i svenska A-liste bolag också som jag tycker är för dyra ännu.

    Anonym
    Kan ingenting om HQ, investerar inte i saker jag inte förstår mig på. De som investerat i HQ får acceptera förlusterna då de antagligen knappt vetat vad HQ sysslat med egentligen. Om äns HQs ägare själv vetat det... Jag försöker hålla mig till enkla företag som gör basic produkter som mat, el, telefoni, läkemedel. Då kan det inte gå allt för fel allt för ofta iallafall.

    SvaraRadera
  6. Intressant om dina bostadspristankar... Hur ser du på bostadspriserna i de andra storstäderna? tänker främst på Malmö! Här är snittpriserna ca 25-30000/kvm som du nämner är mer normalt dock är detta vad du vill se i STHLM. Så tror du prisras kan ske i Malmö om det nu skulle ske i 08-området då? Min mor skulle nyss köpa lägenhet, helt nyrenoverad. Dock så trissades priset upp för högt i budgivning och man vill ju inte ge allt för mycket... Men hon var beredd att ge ca 24-25.000/kvm. Dock så gick priset över vad hon ville ge till slut... Tror du prisras på Malmömarknaden kan ske? Sugen själv också på att köpa bostadsrätt! Hoppas själv på en liten dipp! Tänker lite på Mr.market(Börsen) och att köpa lägenhet när priset är "droppat" till lite rimligare priser. 22% prisökning i Malmö de senaste 12-månaderna, så kanske en 10-15% dipp kan ta igen ökningen (hoppfull). Tacksam för svar;)

    SvaraRadera
  7. EG
    Jag kan tyvärr inte svara på sådant jag inte har en aning om. Vågar inte säga något om Malmös bopriser. Allting kan alltid hända, se till att du kan göra goda affärer i alla potentiella utfall. Observera att jag alltid ser på dessa saker ur ett affärsperspektiv och inte ur ett boendeperspektiv.

    SvaraRadera
  8. Som vanligt intressant inlägg!

    Jag läste ett föregående inlägg där jag upfattade att du sysslat lite med fastigheter tidigare. Jag är mycket intresserad av fastigeter både som ekonomiska tillgångar och som den byggnad det är. Min dröm och vision är att någon gång framöver investera och förvalta fastigheter men till dess vill jag skaffa mig så mycket kött på benen som möjligt så klart. Hur tog du dig in i branschen? Har du några böcker/kurser eller liknande du kan rekommendera. Vore intressant att höra mer om hur det gick för dig?

    Mvh 19 åringen

    SvaraRadera
  9. 19-åring
    Egentligen är det inte så svårt med fastigheter. Jag tycker man ska hålla allt inom affärer enkelt och lekande lätt. Då tycker jag det är roligast. När man börjar begrava sig i tusen detaljer har man oftast missat huvudspåret. Med fastigheter handlar det om att ha positivt kassaflöde. Se till att dina kostnader är exempelvis 500kr/mån och dina intäkter 1000kr/mån, då gör du 500kr i vinst varje månad. Enkelt va!:) Se sen till att inte betala för mkt för att få dessa 500kr/månad i vinst. Jag skulle aldrig betala mer än 100000kr för att få 6000kr om året i vinst. DVS jag vill ha minst 6% i direktavkastning på en fastighet. Men det skadar inte att läsa på så klart. Kanske man kan undvika de största tabbarna.

    SvaraRadera
  10. Vad tror du om NOKIA? Köp läge?

    SvaraRadera
  11. Anonym
    Nokia är nog ett av mina osäkraste större innehav pga min okunskap om teknik. Jag kommer nog inte att öka i Nokia över 60 kr. Kanske ökar jag litegrann under 60 kr.

    SvaraRadera
  12. Tjenare!
    Jag funderar också mycket på hur jag skall kunna bli rik och tjäna pengar. Har försökt med att jobba vanligt men har alldrig känt att det har varit min sak och framför allt så är jag för lat tror jag. Ha länge också funderat på att skriva en blogg hör ju hela tiden om hur alla som bloggar tjänar pengar hela tiden! Undrar är det så himla enkelt att tjäna pengar på en blogg? Vad är det dom som har en blogg tjänar pengar på? Får man tex 5 kr för varje person som går in ens blogg eller? Har varit ute på nätet och sökt på hur man kan tjäna pengar på blogg men det står bara massa om hur man ska få besökare och annan skit. Men jag skulle vilja ha några konkreta svar på hur man igentligen tjänar pengar på en blogg. Fungerar en blogg lika bra som en hemsida tex? Jag kan inget o hur man gör hemsidor så det lutar ju mer åt blogg hollet för min del tror jag då dem redan är en klar sida så att säga. Har också funderat mycket på vrf alla hemsidor som tipsar om hur man kan tjäna pengar på nätet berättar detta isf? Menar hadde jag nu haft en sådan super ide som man ibland stöter på om hur man tex kan tjäna 40.000kr i månaden online så hadde ju inte jag berättat det för någon annan :P ... Såg senast idag en sida som tipsa om ett system man kan använda för att vinna pengar på nätet. Metoden verkar facktisgt fungera och har själv funderat på att testa den men jag kunde inte låta bli att skriva till dom som hadde gort sidan då dom tigde om en donation för att dom hadde tipsat en om hur man kunde tjäna upp till 40.000 kr i månaden. Menar dom kan ju inte på fult alvar tro att någon sedan kommer att donera några pengar till dom :P... Eller är folk så dumma så att dom donerar pengar till dom fast att dom själva har sökt efter en metod att tjäna pengar? Låter ju fett korkat isf :P... Undrar om någon har testat metoden som dom visar på sidan http://www.tjanacash.se ? Dom har en video på sidan där man får se hur dom vinner 250 kr på 5 min men jag blir aningen skeptisk då jag åter en gång frågar mig varför delar dom med sig av en sådan bra ide att tjäna pengar på o dom redan tjänar pengar på den ??? Om du har testat metoden som dom har skrivit om kan du väll svara på detta inlägg och berätta om det funkade eller inte . Tack för en bra blogg också :)

    SvaraRadera
  13. Martin
    Jag tror det är svårt att tjäna pengar på bloggar och annat liknande på nätet. Har själv varit med och testat lyckan på nätet och i relation till nerlagd tid var det inte det mest lönsamma jag gjort direkt. Mitt råd är att testa dig fram. Om du är lat så får du nog jobba med det också eller hitta ett sätt att tjäna pengar på automatiskt. Lycka till.

    SvaraRadera