onsdag 8 april 2020

Säkrat vinster, köpt säljoptioner


En uppdatering och lite tankar om börsen och risker.

Köpoptionerna i EWU blev extremt bra tajmade och gav ca 6 ggr insatsen på bara några få dagar. Sålde av dem förra veckan och säkrade vinsten. Har även sålt hela innehavet i UK FTSE 100 efter en snabb uppgång. Tog en 20%ig vinst på två veckor. Ibland lyckas man i tajmingen.

Portföljen som helhet har gått upp ca 30-40% på bara två veckor. Egentligen borde man ju sälja av och vänta in raset med bara cash men jag vill ju ha en långsiktig portfölj med framför allt REIT's så jag behåller dem och räknar med att få se dem ligga på minus framöver.

Min tro nu är att det är 75% risk/chans för ett ras ner till marsbotten eller lägre. Endast 25% risk/chans till uppgång. Om man tänker på det faktum att SP500 nu står i samma nivå som den gjorde för ungefär bara ett år sedan så inser man nog rätt snabbt att det är heltokigt. Världen står inför en helt annan konjunktur nu än för ett år sedan. Nä, nu är börsen knäpp och har felaktig risk/reward. Då ska man agera på det. Därför har jag idag ökat på ordentligt i säljoptioner.

Har köpt säljoptioner i Nasdaq, QQQ samt i Sandvik och Volvo. Även några bear instrument i DAX och OMX.

I princip så kommer dessa optioner att väga upp åtminstone 50-70% av portföljens förluster om vi får ett ras på ca 50%. Kostnaden för denna försäkring är ca 5% av portföljens värde. Jag ser det som en ganska billig försäkring.

Skulle mot förmodan börsen fortsätta upp i någon sorts inflationsuppgång så kommer min portfölj som helhet gå upp väldigt mycket. Win.

Skulle börsen som jag tror, rasa med 30-70%, så kommer säljoptionerna 10-20 dubblas och portföljen i övrigt halveras eller sämre. I det fallet kan jag fyndköpa ännu mer kvalitativa bolag än de jag redan köpt och öka min totala exponering mot börsen från ca 5% av totalt kapital idag, till ca 10-20% på en ev börsbotten (-70% från toppen). Sen när det vänder går det upp flera 100% som vanligt. Win.

Jag har alltså positionerat mig för Win/Win oavsett hur det går. Det sämsta är egentligen om börsen går sidledes från dagens nivåer. Då förfaller alla optioner nästan värdelösa och jag behöver köpa en ny försäkring nästa år för 5% till. Jag har dock svårt att tro att börsen ska stå helt stilla en längre tid efter den volalitet vi precis haft. Det finns en rädsla i både markanden och världen. Berättigad sådan när politiker bara kan stänga ner världsekonomin och i princip riskera att försätta alla småföretagare i konkurs helt plötsligt.

Jag har alltid skytt risker och därför har jag sedan 7-10 år sedan ca 75% av mitt kapital i hyresbostäder. Grunden till detta fastighetsbolag var vinsterna efter förra börskraschen då jag gick in tungt på botten i oktober 2008 med flera Msek.

Efter den snabba uppgången 2009-2012 så ville jag äga stabila reala värden långsiktigt. Är det någonting som människor inte kan dra in på oavsett depression eller krig så är det boende. Kan de inte betala hyran så får staten göra det. Jag har nu ca 50 hyresgäster totalt sett och hittills har endast ett fåtal sagt att de inte kan betala hyran och där har vi gjort upp betalningsplaner för den missade hyran.

Nåväl. Nu får vi se vad som händer. För min del hoppas jag på ett ordentligt ras, helst snart. Då kommer jag fynda loss ordentligt.  Skulle det mot förmodan inte ske får jag trösta mig med fantastiskt god avkastning på de 5% av totala kapitalet som jag faktiskt redan investerat. Hur som helst blir det vinst.

Se alltid till att du vinner. Oavsett hur det går.

Och glöm inte hälsan:)






2 kommentarer:

  1. Kanske en idiotfråga som hur långt är ett snöre men hur hittar du de optioner du ska investera i? Är du självlärd inom optionshandel? För mig är det ett helt outforskat kapitel som känns svårt att penetrera.

    SvaraRadera
  2. Det ligger väldigt mkt research bakom. Rekommenderar att läsa på ordentligt så man förstår konceptet bakom optioner till 100% innan man ev ger sig in i detta. Känner flera som förlorat hela sin förmögenhet på optionshandel.

    SvaraRadera