söndag 14 november 2010

Veckans affärer - Ökat i NSP

Stockholmsbörsen är medel- till högt värderad i relation till historiska nivåer idag enligt mig. Om dagens låga räntenivåer består många år till är den rimligt värderad. Jag tror dock att ränteläget kommer att förändras inom några år och då blir dagens värdering betydligt mer ansträngd.

De mogna marknader där jag fortfarande finner värde är främst USA, Tyskland, Frankrike, UK och detta inom stabila ocykliska sektorer som läkemedel, energi, konsumentvaror och telefoni. Jag har nu fullföljt min omviktninsstrategi som jag skrev om för 1 år sedan. Cykliska bolag har sålts (Nobia, LuMi, Gunnebo, New Wave, Fabege, Stora Enso med flera). Mindre cykliska har köpts (France Telecom, Eon, Sanofi-Aventis, Kimberly-Clark med flera). Om börserna faller igen kommer jag att vikta tillbaka till mer cykliska aktier på Stockholmsbörsen.


Några affärer har gjorts senaste veckan. Jag håller på och möblerar om en del i depåerna pga räntesatser och andra depåvillkor därav några justeringar i vissa innehav.


Sålt hela innehavet i Tembec på 2,8 CAD till en vinst på ca 150%
Anledningen till innehavet i Tembec var en sorts diversifiering till NSG som jag skrev om här- http://dollarmiljonaren.blogspot.com/search/label/Spelteori
Positionen skulle kunna behållts men jag nöjer mig med den goda vinsten och gör exit nu då bolaget fortfarande är av den mindre kvalitativa klassen.

Sålt sista delen av New Wave på 44,7 SEK till en vinst på ca 400%.
New Wave köptes till ca 8 SEK i snitt för 2 år sedan. Jag läste biografin av Torsten vid denna period och fann bolaget fundamentalt felvärderat, visserligen fanns en viss risk med i kalkylen pga hög belåning men den uppvägdes av den goda rewarden som nu slagit in. Jag hoppas vi ses igen under tian kära New Wave:)

Ökat i KMB på 62,2 USD med 14%, nu uppgår KMB till 7% av portföljen. Passade på att öka lite till i KMB till 20% lägre än vad jag sålde dem för i somras. KMB är en så kallad "dividend aristocrat" vilket innebär att de höjt utdelningen under mycket lång tid. Dessutom har de en stor andel försäljning i emerging markets vilket jag tror påverkar mer än man tror på lite sikt.

Ökat i NSP på 12 SEK med 10%, nu uppgår NSP till 7% av portföljen. NSP kom med en fin rapport förra veckan. P/E talet räknat på de vinster bolaget gjorde senaste kvartalet hamnar på runt 7. Sektorn är relativt stabil, snabbmat med starkt varumärke. Starka huvudägare. Låg värdering. Väl värt en mindre position i vilken portfölj som helst. Att se upp med är förändringar i ägarbilden eller kraftigt ökad konkurrens från MCD och MAX.

Ökat i GSK (GlaxoSmithKline) på 39 USD med 50%. Nu uppgår GSK till 4% av portföljen. Ökningen är avsedd att diversifiera min exponering mot läkemedelssektorn. GSK ger en ok utdelning på ca 5%, har intressanta tillväxtmöjligheter och låg värdering. Troligtvis kommer jag även att köpa tillbaka en del AstraZeneca igen när rätt kurs infinner sig.

12 kommentarer:

  1. Vad har du för investeringshorisont på Sanofi? Har själv inhandlat en del men undrar vad du tänker om det, på lång och kort sikt,,,
    vad har du för gav?

    SvaraRadera
  2. Oscar
    Mitt gav är ungefär likvärdigt med dagens kurs. Bolaget är i grunden ett långsiktigt innehav. Jag kommer att behålla innehavet tills dess att antingen något fundamental negativt händer i bolaget, en betydande uppvärdering av aktien sker eller jag hittar alternativa investeringar som är mer attraktiva. I princip skulle jag kunna sälja dem imorgon om jag hittade något jag fann 5 gånger så bra. Troligtvis behåller jag dem längre än så:) Grattis till ett kvalitativt bolag i din portfölj!

    SvaraRadera
  3. Till vilken kurs värderar du NSP?

    SvaraRadera
  4. Intressant att du ökar i NSP, jag själv vet för lite men är samtidigt skeptisk. Kan inte säga varför? Men hoppas givet att ni får rätt. Har även läst dina tankar om EON xx gånger är fundamentalt skeptisk även här, dock beror det kanske på tidhorisonten och det faktum att vi står inför energi-förändringar även här lycka till. Köpte på mig lite
    Porsche när den var runt 36E e nöjd med valet men kunde köpt mer. Såg i går att ATH var ca 180E medan ATL var ca 28E. Tittade länge på Autoliv när de var nere i 113 nu mer än 460 ore so, borde köpt där o sålt nu. Lycka till alla som har möjlighet.

    SvaraRadera
  5. Anonym
    Med dagens resultat tycker jag att ca 20-30 SEK är en rimlig kurs. Om resultaten bättras på så tror jag att NSP kan värderas till ca 40-50 SEK som mest, då kommer jag troligtvis att sälja mina aktier.

    Sven
    Köpa billigt, sälja dyrt. Dividends for nothing and your capital gains for free:P Det är det det går ut på.

    SvaraRadera
  6. Hur går dina tankar kopplat till aktiekursen i NSP vid en sänkning av restaurangmomsen från 25 till 12%?

    SvaraRadera
  7. Sulan
    Givetvis lär det vara positivt. Dock är det inget jag räknar med. Tror inte man ska överdriva effekten heller. Det kanske ger någon eller några procents positiv effekt på resultatet.

    SvaraRadera
  8. Hej, först och främst vill jag tacka för en mycket bra blogg. Jag har nyligen fått loss kapital som ska investeras och är lite osäker på vilka bolag som jag ska välja. Eftersom mitt kapital är ytterst magert vill jag begränsa mig till de nordiska börserna, samt USA och Canada. Jag gillar din portfölj och strategi starkt och skulle vilja veta vilka 2-3 av dina innehav som du skulle anse mest köpvärda till dagens kurser. Kimberly-Clark känns lockande, men den senaste tidens dollarrus har avskräckat mig lite. Vore kul att höra vad du tycker!

    MVH,
    En trogen läsare

    SvaraRadera
  9. Jag har ett riktigt i-landsprobelm. Jag har ca 3 miljoner som jag skulle vilja investera i en portfölj med låg risk och hög direktavkastning. Målet är att kunna leva på direktavkastningen om några år.
    Hur skulle du gå till väga?
    Mitt första utkast till plan är att under en period på kanske 2 år köpa in mig i 10-20 olika bolag med hyfsad direktavkastning. Jag skulle varmt uppskatta dina råd!
    /S

    SvaraRadera
  10. trogen läsare
    Tack:) Av mina innehav skulle jag säga att dessa är dessa 5 är mest köpvärda idag: KimberlyClark, Deutsche Telekom, France Telecom, Total, Unilever. Detta på 2-5 års sikt. Uppsidan är inte särskilt stor på kort sikt men de ger god direktavkastning och nersidan bör vara betydligt mindre än det mesta man kan hitta.

    S.
    Se ovan ett urval av de bolag jag finner mest köpvärda idag. Om du frågar mig om vilka aktier jag rekommenderar så blir svaret givetvis de jag själv investerat i. Däremot hur du ska fördela kapitalet är en annan fråga. Jag skulle behålla åtminstone en tredjedel av kapitalet utanför aktiemarknaden tills det dyker upp megaköpläge a la oktober 2008. Jag kommer givetvis att skriva här på bloggen när det är dags att investera allt man har och lite till:) Ett tydligt råd är att undvika verkstadsaktier i norden idag. Det mesta på stockholmsbörsen är dyrt eller iallafall inte billigt, undvik helt. Lycka till!

    SvaraRadera
  11. Tack för tipsen! Angående FTE visar deras hemsida och finance.yahoo olika siffror angående utdelningen. Enligt hemsidan delade de ut €1,4 under 2010, medan yahoo skriver att deras utdelning för 2010 var den på $1,3. Beror detta på vilken börs man handlar aktien på, dvs får man mer utdelning om man har handlat aktien i euro på euronext börsen, än i usd på NYSE?

    SvaraRadera
  12. Det är samma utdelning oavsett var man handlar, bara att man får den i olika valuta. Kolla på bolagets hemsida vad som gäller. Finance.yahoo och andra såna sidor har ofta fel när det gäller utlänska utdelningar.

    SvaraRadera