måndag 23 mars 2020

Here we go again

Kära bloggen.

Då har det blivit dags att ta på sig investerarkostymen igen. Sist var som ni minns 2008-2009. Nu står vi återigen inför världens undergång, i alla fall enligt media. Självklart kommer världen att finnas kvar även om 1 år och ekonomin kommer att återhämta sig. Rädslan kan dock ge ypperliga köptillfällen som endast uppstår en gång vart tionde år eller ännu mer sällan i snitt.

Så hur ska jag agera på börsen nu?

Kortfattat så går strategin nu ut på att öka investeringarna på börsen med ca 20 procentenheter av investerbart kapital för varje 10 procentig nedgång vi ser från nuvarande nivå. Efter att ha varit mestedels ute ur börsen senaste 7 åren så gick jag in med 20% av investerbart kapital förra veckan. Denna investering motsvarar ca 5% av mitt totala kapital. Om börsen rasar med 80% kommer jag att vara fullinvesterad med 100% av mina cash reserver. Eller motsvarande 25 av mitt totala kapital. Resterande 75% kommer fortsatt att vara uppbundet i fastigheter. Långsiktigt vill jag ha en fördelning på ca 50% fastigheter, 30-40% aktier och 10-20% i råvaror, cash, övrigt.

Senast vi hade en ordentlig kris, 2008, så lyckades jag enligt ovan strategi faktiskt pricka botten och fick till slut en avkastning på över 100% på relativt kort tid. Självklart hoppas jag kunna återskapa samma resultat denna gång.

Än så länge har jag gått in i några utvalda sektorer som fallit hårt, nämligen; Cruise lines, REITs, Olje Majors och FTSE 100 index. Om det rasar mer kommer jag vikta mig desto mer gentemot breda index för att minska bolagsrisken. Jag kommer försöka följa upp lite oftare hur min nya portfölj anno 2020 kommer ta form närmsta veckorna.

Lev väl.

/ D

3 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att följa! Har du kollat någonting på biljättarna? T.ex. BMW3 till 0,5x eget kapital och 3x vinsten baserat på genomsnittlig ROE sedan 2007.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Defensiven! Har absolut kollat in bilsektorn. Jag har dock svårt att förstå finanserna i bolagen och kan inte heller alls förutspå framtiden. Avstår pågrund av min brist på förståelse. Men värderingen är säkerligen låg historiskt sett. Tack för tipset:)

      Radera
  2. Underbart att du e tillbaka! Stay strong

    SvaraRadera