tisdag 20 november 2012

Ökar i France Telecom

Nu är värderingen lägre än Telia Sonera 178Mdr SEK vs 180Mdr SEK. Omsättningen är 3 ggr så stor. Vinsten dubbelt så stor. Kassaflödet är minst det dubbla, har dock svårt att hitta ett bra jämförelsemått här.

Antal kunder är ganska lika, 180 miljoner för Telia och 220 för FTE. Dock har FTE en betydligt större del av dessa kunder som man "äger" 100% av och som finns i rikare länder än hos Telia, därav betydligt högre omsättning per kund.

Negativt för France Telecom är högre personalkostnader per kund. De behöver skära ned ordentligt på manstyrkan de närmsta åren, vilket de verkar planera att göra också.

Läste följande presentation och de är synnerligen starka i jämförelse med alternativen i sektorn på många punkter. Sen att de är så mycket lägre värderade gör valet självklart.

http://www.orange.com/en/content/download/6329/92592/version/2/file/20120615+-+FT+roadshow+presentation%2C+Tel+Aviv%2C+new+-+FT.pdf

Att de sänkte utdelningen gjorde antagligen att aktien dök ner ett steg till till otroligt attraktiva nivåer. Jag kan inte stå emot längre. Jag ökar med 50% i France Telecom, nu utgör de över 50% av aktieportföljen. Eller ca 5% av mina totala tillgångar vilket jag är helt bekväm med.

10 kommentarer:

  1. Hej äntligen en uppdatering mycket bra blogg.Hur ser du på världsekonomin läste iVA att Marc Faber (Dr Doom) tror på en total kollaps hur ser du på detta med dina investeringar i fastigheter och aktier.Hur gå dina investeringar har din förmögenhet ökat eller minskat.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Kul med uppdatering!

    Ser onekligen billigt ut, frågan är ju som alltid med fallande kniv om det är en value trap?

    Kollar man levered free cash flow (http://finance.yahoo.com/q/ks?s=FTE+Key+Statistics) så är det 3,18B på ett EV som är 69B. Jämför t.ex. detta med Apple som har cash flow på 31B mot EV på 400B (http://finance.yahoo.com/q?s=AAPL&ql=0).

    Skulle vara intressant att veta vad owner earnings är för FT, har du sett nåt beräkning på det? Hittade lite om det här: (http://seekingalpha.com/article/392331-misleading-payout-ratios-in-international-telecommunications-stocks). Han menar att Owner earnings är ca $3.5 per aktie. Det verkar ju väldigt bra.

    Allt gott!

    / Whimsical

    SvaraRadera
  3. Kul att høra att man er i gott sellskap! Jag har också økat i FT på sistone. Svarar før ca 18% av min portfølj.

    SvaraRadera
  4. Instæmmer med Defensiven då æven jag næstan dubblade mitt innehav. Det ær inte alls så stort som 50% av min portfølj men ganska exakt 5% av de totala tillgångarna.
    Kul jæmførelse med Telia, inte så ofta jag ser på siffrorna på det viset. Ger ju en vældigt tydlig bild av værderingarna nær man ser på den stora bilden.

    I øvrigt så har jag lite svårt att hitta føretag att placera mitt nysparande i, Teva ser också fint ut men dær har jag också dubblat nyligen.

    Hoppas vi får mer att læsa hær framøver.

    MVH Richard

    SvaraRadera
  5. Är det inte dags för en uppdatering snart?

    SvaraRadera
  6. God jul!
    Gott nytt år!
    Glad fettisdag!

    nu är det dags att uppdatera, hur går det med företagen? portföljen? har du kvar samma syn på france telecome? den verkar vara bottenlös

    SvaraRadera
  7. Hallå hallå! Hur är det med hälsan?

    Vi längtar efter ett mer frekvent postande i din intressanta blogg!

    Ha det gott
    / Fedtmule

    SvaraRadera
  8. Lägg gärna upp på Sveriges ny stora eknonomiforum www.diforum.se.

    SvaraRadera
  9. Tack för era kommentarer. Kul att läsa.

    Angående france telecom så har jag kvar dem och har ökat mitt innehav med 10% på kursen 10 USD blankt. Visst har de gått ner mycket men de växer faktiskt i antal kunder och i relation till andra operatörer är de klart undervärderade. Den risken som finns är att telekomoperatörernas affärsmodell som helhet kastas omkull av ny teknik. Den risken skall inte underskattas men jag är villig att ta den med den begränsade delen av mitt totala kapital som jag investerat i FTE (ca 2,5%).

    SvaraRadera
  10. det intressanta är om fte äger näten eller om dom har kunderna och hyr näten? har du koll på detta?

    SvaraRadera