måndag 25 januari 2021

Uppdatering portfölj

 

Tänkte uppdatera lite hur mitt totala kapital och aktieportfölj utvecklar sig.


3 M usd Fastigheter (Håller på att sälja av för 1-1.5 M usd för att öka Cash delen)

1 M usd Aktier (Främst inom value, tex energy, telecom, financials, reits)

0.2 M usd Call options

0.3 M usd Cash USD

--

4.5 M usd totalt kapital


Målsättningen är att försöka få till en portfölj som består av en tredjedel aktier, en tredjedel fastigheter och en tredjedel cash/ädelmetaller/räntebärande. Med en tillåtelse att låta dessa andelar variera upp emot 20% enheter vid extremlägen. Vid en riktigt extrem börskrasch a la 2008 så skulle jag kunna göra undantag och låta aktiedelen uppgå till 80-100% om det är praktiskt möjligt. 

Kortsiktigt är iallafall målsättningen att sälja av fastigheter och öka cash kassan. 

Min marknadstro för stunden är att denna bubbla kan fortsätta blåsas upp ett tag till men den kan också spricka när som. Bubblan består främst av tech och liknande. Jag har enbart placerat mina aktieinnehav i sektorerna; energi, banker, reits, läkemedel, enskilda industribolag som är lågt värderade.

Totala direktavkastningen på min totala portfölj ligger nu någonstans runt 5%. Detta ger ett fint kassaflöde om ca 0.2 M usd per år. Vill dock göra detta kassaflöde änn mer passivt genom att skifta från aktiva fastigheter till passiva fastighetsaktier. Har tröttnat lite på underhåll, renoveringar och krånglande hyresgäster efter 10 års slit med det. Särskilt nu när man får samma avkastning på fastighetsbolag på börsen som inte kräver något aktivt jobb alls som mina aktivt förvaltade fastighetsinnehav så känns saken självklar.

Nu ser jag fram emot ett spännande 2021. Hoppas att centralbankerna lyckas blåsa upp den här bubblan riktigt ordentligt så att kraschen blir desto mer spektakulär när den väl kommer. Coronakraschen var antagligen bara en liten aptitretare:)


God fortsättning alla investerare. Håll i hatten för nu kommer det svänga!







2 kommentarer:

  1. Hej

    Hur ser du på Teslas värdering. Vad tror du kommer utlösa en ny finanskris.

    SvaraRadera
  2. Hej. Tesla är vår bubblas motsvarighet till cisco eller annan valfri it aktie år 1999. Det är möjlgigt att Tesla kan försvara sitt värde på 20 års tid. Men vill man ligga back under 20 år medans den växer ikapp sin värdering? Fantastiskt bolag, övervärderad aktie.

    Vad som kommer utlösa att bubblan spricker vet jag inte men jag positionerar mig för att tjäna pengar på det.

    SvaraRadera